Waarom zouden we bang zijn?
Vergeven en bouwen aan een nieuwe toekomst
In Hoofddorp werd op 16 september het levensoffer van pater Bernard van Klaarwater en zijn mede-missionarissen herdacht. Zij stierven in de tweede wereldoorlog door de hand van de Japanse bezetter in de Bismarckarchipel van Papua Nieuw Guinea. De nicht van pater Bernard, Marianne Visser van Klaarwater schreef een boek over het leven van haar oom: "Waarom zouden we bang zijn?"
Aan het einde van het symposium, vierden we de heilige Mis in de Hoofddorpse Joannes de Doperkerk, waarbij ik onderstaande homilie heb gehouden.
Homilie
Door vergeving bouwen aan een nieuwe toekomst
24e Zondag door het jaar A - Symposium Waarom zouden we bang zijn?
“Waarom zouden we bang zijn?”
Het is mooi dat rond het boek
van Marianne Visser van Klaarwater
dit symposium is georganiseerd.
Ik heb het boek met veel interesse gelezen.
Wraak die de samenleving vernietigt
Waarom werden de missionarissen vermoord?
Was het wraak, was het vergelding?
In ieder geval kunnen we zeggen
dat dit absoluut niet
vanuit een christelijke geest was gebeurd.
Zo’n inbreuk op een samenleving
blijft natuurlijk niet zonder gevolgen.
Het effect op de bevolking
was aanvankelijk dan ook inderdaad
dat de geest van broederschap en samenwerking
die mede dankzij de missionarissen
was ontstaan,
weer teloor leek te gaan
en dat velen tot het heidendom terugkeerden.
Een positieve geest
En toch is er na de verschrikkelijke oorlog
en al het kwaad dat was aangericht
op korte termijn weer heel veel opgebouwd
en is er nu een bloeiende katholieke gemeenschap.
Hoe kon dit zo gebeuren?
Dat kwam door een positieve geest
die gericht was op de toekomst, op opbouw
en op gemeenschap,
het achter zich laten van een geest
van wrok en vergelding
om wat hen was aangedaan.
Die omkeer naar deze positieve geest
na alles wat hen was misdaan,
was een vorm van vergeving,
van niet opgaan in dat negatieve,
zoals het evangelie ons vandaag leert.
En toch, ook nu is er die uitdaging
om niet op te gaan in het seculiere denken
in een wereldse geest en het eigen belang.
Dat is tenminste wat de missionarissen
getuigen over de tegenwoordige tijd
in Papua Nieuw Guinea.
Maar er is daar een groot voordeel
en dat is: er is geloof en gemeenschapszin!
Kun je vergeven?
Kun je vergeven wat er is gebeurd
en wat mensen is aangedaan?
Kun je vergevern wat jezelf is aangedaan?
Ik denk dat we allemaal wel weten
hoe ongelooflijk ingewikkeld dit kan zijn:
zeventig maal zeven maal vergeven,
dat betekent: oneindig vaak.
We hebben eigenlijk bijna altijd wel redenen
om toch net iets anders te besluiten
dan zomaar weer te vergeven.
Net als de man in het evangelie
aan wie een enorme schuld
kwijt gescholden was,
maar die zelf het weinige opeiste
wat men hem schuldig was.
Het voorbeeld van barmhartigheid
wat hijzelf had ervaren,
had hij dus niet opgevolgd.
Menselijke redenen
En zo gaat het vaak:
“We hebben gelijk
of we hebben onze redenen:
het is niet redelijk om daar zomaar overheen te stappen”,
“In deze situatie
is vergeven, kwijtschelden
niet aan de orde”;
“Het gaat maar door,
moet je dan je ogen sluiten?”
“Het is wel erg veel
wat we moeten verdragen,
dat kan zo niet doorgaan;
een nieuw begin is niet meer mogelijk,
dat is een gepasseerd station”.
Zo zijn er zeventig maal zeven goede redenen
om niet te moeten of te hoeven vergeven...
De eisen om te kunnen samenleven
Toch vraagt het samenleven van mensen met elkaar
om één heel speciale kwaliteit,
namelijk: weten te geven en te nemen,
maar vooral méér weten te geven
dan te nemen,
rekening houdend met de ander,
dragend en verdragend,
niet zo stevig in de behoefte van je eigen “ik” zitten,
dat het wel fout moet gaan
als die ander daaraan niet beantwoordt.
De evangelische geest
De evangelische geest van omgaan met elkaar
komt bijvoorbeeld tot uiting
in de manier waarop Paulus
de relatie tussen man en vrouw beschrijft:
hij omschrijft die als “dienen”:
“Wees elkaar onderdanig”, zegt Paulus (Ef. 5, 21),
maar wij mensen hebben dan de neiging
om te denken en te zeggen
dat het nu eens de beurt van de ander is
om onderdanig te zijn.
Toch is er bij problemen
eigenlijk geen andere oplossing
dan het beleven van de christelijke geest
die Paulus ook vandaag in de tweede lezing beschreef:
“Niemand van ons leeft voor zichzelf,
niemand sterft voor zichzelf alleen”,
wij leven en sterven voor de Heer.
Het eigenlijke centrum
Dat is precies dat “grotere”
waardoor we ons eigen gelijk
kunnen overstijgen:
het gaat niet om onszelf, het draait niet om ons “ik”,
in ieder geval niet voor een christen,
niet voor een gelovig mens.
Althans, zo mag het niet zijn!
Het draait om dienst.
En als de ander je erg irriteert
en je die niet meer kunt uithouden,
niet meer kunt vergeven,
dan moet je als het ware een treetje hoger gaan staan:
je leven is een dienst aan de goede God,
die voor jou in Jezus Christus
Zijn leven heeft gegeven;
vind je het moeilijk om die ander nog te dienen,
om het uit te houden
met die persoon die je al zo dikwijls hebt vergeven?
Zie het dan in het perspectief
van je dienst aan de Heer.
Probeer het eens met Gods ogen te zien.
Die opdracht tot dienst houdt in ieder geval in
dat je je hart wilt ombuigen
naar verzoening en vergeving.
De weg naar vergeving
Soms is het niet gemakkelijk
om tot vergeving te komen
omdat je werkelijk bent gekwetst,
maar vergeven hoeft ook niet in één keer
en vergeven kan ook niet een goedkoop wegwuiven
van bepaalde ernstige gebeurtenissen zijn;
verzoening en vergeving is een weg
die je wilt gaan naar heling,
naar innerlijke genezing
en die weg is belangrijk,
belangrijker nog dan de vraag
of je het doel van vergeving en verzoening
al hebt bereikt.
Onze koning
U zult al wel hebben begrepen
dat met die koning waar het
in de parabel over gaat,
God zelf wordt aangeduid.
Het gaat erom je te binnen te brengen
dat Hij altijd bereid is je te vergeven
en dat Hij je altijd weer
een nieuwe kans wil geven
Zo handelt Hij met ons,
maar ook die persoon
die heel moeilijke, onaangename mens,
krijgt bij hem een nieuwe kans...
Hoe deden ze dat in Paua Nieuw Guinea?
De mensen in Papua Nieuw Guinea
hebben na het vertrek van de bezetters
alles weer opgebouwd,
mooie nog dan het was;
ze keken vooruit
en deden het samen,
met geloof en gemeenschapszin.
Laten we bidden
dat dit inspirerend zal werken...
Ook voor ons.