Voor hen geen privileges
Feest van de heilige Familie
Tijdens het kerstoctaaf was ik in conferentieoord Zonnewende in Moergestel voor bezinningsdagen. Ook daar hield de klimaatverandering huis. Zondag 31 december vierde ik daar het feest van de H. Familie. In het evangelie hoorden we over Maria en Jozef tijdens de opdracht van het Kind in de tempel. Dat is een evangelie dat niet alleen gezinnen, maar allen veel te zeggen heeft.
De klimaatverandering met de vele regen was buiten goed te merken: op het terrein van Zonnewende was wateroverlast. Dankzij noeste activiteiten was de kapel van Onze Lieve Vrouw van Goede Raad die daarin het park ligt, weer bereikbaar, na het wegpompen van duizenden liters water. Langzaam zakte het water ook hier weer wat...
Homilie
Geen privileges
Feest van de H. Familie (B)
lezingen: Sir. 3, 3-7. 14-17a; Kol. 3, 12-21; LC. 2, 22-40
Samenleven
Op dit feest van de heilige Familie komt in de lezingen naar voren wat het is om gezin te zijn en als broeders samen te leven. Hoewel we op deze dag bijzonder bidden voor de gezinnen en bidden om goede, stabiele, christelijke en katholieke huwelijken en gezinnen, gaat het vandaag toch niet alleen daarover, maar komt vooral een levenswijze naar voren, een christelijke wijze van samenleven, die breder geldt dan alleen het gezin. Het heilig huisgezin van Nazareth is daarbij ons grote voorbeeld en die heilige familie treedt vandaag vooral in het evangelie naar voren.
Geen privileges
Maria en Jozef claimen geen bijzondere positie, geen bijzondere rechten, geen eigen gelijk. Tot tweemaal toe wordt in het evangelie de gehoorzaamheid van Maria en Jozef aan de wet des Heren onderstreept, aan het begin en aan het einde van de opdracht in de tempel. Het gaat hier om een Joodse rituele wet: het opdragen aan God van de eerstgeborene volgens een bepaald Joods ritueel en het brengen van een offer; dit alles ging gepaard met de rituele reiniging van de vrouw na de geboorte van haar kind. Maria en Jozef zouden een discussie hebben kunnen opzetten dat deze regels voor Jezus en Maria natuurlijk niet gelden. Maria is al geheel rein en Jezus is al geheel van God de Vader, zoals niemand ooit zal kunnen zijn. Dat doen zij niet, zo’n discussie gaan zij niet aan.
De geest van het evangelie
Het eerste kenmerk van het heilig huisgezin is dus dat zij de wet vervullen in gehoorzaamheid, eenvoud en nederigheid. Zij beriepen zich niet op privileges of rechten, maar zij voegden zich in eenvoud in wat van hen werd verwacht en wat gelovige Joden deden.
Diezelfde geest ontmoeten we ook bij Simeon en Hanna die zij in de tempel ontmoeten: wetgetrouw, vroom, God dienend, in nederigheid en eenvoud.
Paulus
Die houding beveelt de apostel Paulus de gelovigen, ons allen aan: wat Paulus schreef in de tweede lezing die we hoorden, geldt natuurlijk breder dan alleen in een gezin: het gaat om een levenswijze gekenmerkt door eenvoud, nederigheid, dienstbaarheid vanuit de vrede van Christus die moge heersen in ons hart. Je hoeft je niet meer te bewijzen, je bent al aanvaard, geliefd kind van Gods familie, Zijn gezin.
De vrede van Christus
Want uiteindelijk gaat het hier natuurlijk om de levenswijze van onze Heer Jezus Christus zelf, die klein geworden is, nederig, eenvoudig en dienstbaar aan ons allen. Die opdracht kunnen we het beste volbrengen wanneer Zijn vrede in ons is: Ik ben van Hem en het is goed zoals Hij mij geschapen heeft, dankbaar wil ik werken en apostolisch zijn met de instrumenten die Hij mij heeft toevertrouwd.