Een gelovig mens ziet meer en beter!
Chrismamis in de kathedraal
Woensdagavond 27 maart vierden we de Chrismamis. Het was weer een feestelijk gebeuren met weer meer mensen in de volle kathedraal. Naast de priesters en diakens waren er veel misdienaars en acolieten, vormelingen en vele vrijwilligers uit de parochies. In de preek stond ik stil bij de vele trieste gebeurtenissen én bij de vraag: hoe kijk je daarnaar?
De kathedraal was meer dan vol: achterin stonden nog heel wat mensen en ook in de zijkapellen zaten mensen. Daarnbaast volgden velen de viering via Kathedraal TV. Het was mooi om deze feestelijke mis met zovelen te vieren, 79 priesters en een flinke groep diakens stonden rond het altaar. Ook mgr. Jozef Punt was bij de plechtigheid. Een lange stoet misdienaars en acolieten trok door de kerk. Tijdens de Mis vernieuwden de priesters hun wijdingsbeloften en werden de heilige Oliën gewijd die bij de bediening van de sacramenten worden gebruikt. Na Afloop van de Mis was er nog een ontmoeting in het bisschopshuis voor de priesters, diakens, catechisten en pastoraal werkers.
Kijk de viering terug op Kathedraal TV:
- Chrismamis - Woensdag 27 maart (Youtube)
Homilie
Hoe kijk je naar de situatie?
CHRISMAMIS 2024 KATHEDRAAL
Welkom!
Een heel bijzonder welkom aan U allen
in deze Chrisma viering
waarin we als bisdom samen zijn.
Welkom aan alle misdienaars en acolieten,
goed dat jullie er zijn!
Welkom aan de vormelingen!
Dit is ook jullie dag
want het Chrisma wordt vandaag gewijd
- geconsacreerd -
waarmee jullie worden gevormd!
En natuurlijk ook een bijzonder welkom
aan alle priesters en diakens,
die vandaag hun beloften vernieuwen,
en aan de catechisten, pastoraal werkers,
de vele vrijwilligers
en allen die zich inzetten voor de kerk,
voor bestuur, caritas, catechese, jongeren, gezinnen,
zieken en ouderen, missie, nieuwe parochianen
en zoveel meer.
Een woord van dank!
Ik ben U dankbaar voor alles wat U doet,
voor Uw geloof, hoop en liefde!
We doen het samen, samen Kerk,
niemand kan Kerk-zijn in zijn eentje,
geloven en katholiek-zijn
doe je in gemeenschap met anderen,
zo heeft Jezus zelf het gewenst:
dat we allen één zijn!
laten we dus samen bidden, samen werken
om iets moois op te blijven bouwen,
het evangelie dóór te geven,
ook, nee: juist, in deze tijd!
Bedankt!
Alleen en verlaten
Jezus is bijna helemaal alléén gestorven.
Natuurlijk er stonden wat mensen
op afstand toe te kijken,
er waren er die Hem bespotten,
er waren twee misdadigers
naast Hem gekruisigd
maar onder dat kruis waren er alleen
een paar vrouwen, zijn moeder
en daarnaast één enkele leerling.
Hij hing daar, hoog boven hen,
tussen hemel en aarde, alleen
en het leek of zelfs God
Hem had verlaten.
Daar hing Jezus dus te lijden
met pijn en verdriet;
verdwenen waren de mensen
aan wie Hij zoveel goed had gedaan.
Had je dit kunnen denken?
Wie zou hebben kúnnen denken
- stel dat je daarbij was geweest -
dat dit wat hier op Golgotha gebeurde,
het begin zou zijn van de grootste
en meest verspreide godsdienst ooit
met intussen 1,3 miljard gelovigen wereldwijd,
dat uit die trieste paar uren
Kerk en Christendom zouden voortkomen,
dat deze eenzame momenten
het keerpunt zouden zijn
waardoor de geschiedenis
in een heilsgeschiedenis werd veranderd
en dat dit gebeuren tweeduizend jaar later
met eerbied zou worden herdacht?
Zou jij, zou U dat hebben geloofd
als je er daar op Calvarië bij was geweest?
Ook dit...
Dit leert ons dat we anders moeten kijken,
zelfs naar trieste gebeurtenissen,
anders dan met een louter menselijke blik.
Het is niet ónze berekening, ónze planning,
onze gedachten en voorzieningen
die de doorslag geven.
Als het moeilijk is, eenzaam misschien, zwaar:
kun je, durf je dan te zeggen:
Heer, ook dit is in Uw hand?
Een andere blik op het kruis
De Kerk kijkt inderdaad met een andere blik,
een gelovige mens ziet met andere ogen,
anders dan wat een buitenstaander ziet.
De Kerk ziet zelfs in de kleinste details
van wat op het kruis gebeurde,
een teken van Leven, een geestelijke heilsbetekenis.
Als Jezus’ zijde met een lans wordt doorstoken,
komen er bloed en water uit.
De toeschouwer ziet de genadeslag,
de laatste stoot die Jezus wordt toegebracht
door die gemene speer,
maar de Kerk ziet leven en heil,
een beeld van de sacramenten,
een levensstroom;
en wie toen toekeek zag de soldaten dobbelen
om de lijfrok, de tunica, die Jezus droeg,
maar de Kerk ziet in dat kleed zonder naad
een beeld van de eenheid van de christenen,
waar Jezus om gebeden heeft
en waar Jezus voor geleden heeft;
en de toeschouwers zagen dat Jezus’ dorst werd gelest
met een spons gedrenkt in goedkope zure wijn
op een hysopstengel
- was het een nieuwe kwelling? Was het een verlichting? -,
maar de Kerk en de gelovige, zien in de hysopstengel
een herinnering aan die nacht
waarin de Joden werden bevrijd uit Egypte
door het bloed van het lam dat met hysop
op de deurposten was gestreken.
We zingen het nog:
“Asperges me hysopo et mundabor
met hysop zal ik gezuiverd worden.
Zo worden die dorst van Jezus en die zure wijn
een verlangen naar onze verlossing.
Als je dus op Golgotha staat,
misschien door het kruis in je eigen leven,
hoe sta je daar dan en hoe kijk je?
Met wat voor een blik?
Waarom?
Zo gebeuren er talloze zaken
ook in de wereld van nu
die voor ons onbegrijpelijk zijn,
die grote vragen oproepen:
Waarom kent het land waar Jezus leefde
nog steeds geen vrede?
Waarom moeten kinderen en gezinnen
verhongeren in Gaza;
Waarom die ellende in Soedan, in Haïti en Jemen;
waarom zoveel oorlog, terrorisme en dreiging?
Waarom zijn de kerken niet veel voller,
waarom zijn de mensen niet beter?
Er zijn talloze vragen...
En toch...
Het is niet dat God het kwade wil,
zelfs niet dat Hij ons wil straffen,
al zijn wij niet volmaakt;
God is goed, Hij wil ons geluk;
Hij heeft ons mensen een opdracht gegeven
om het goede te doen en het kwade te laten.
Hij zal uiteindelijk alles ten goede leiden,
dat is het “en toch...” waar we in geloven!
Kapelaan Groot
Gerard van Veen schreef in zijn boek
“Zielzorg en verzet” in het bisdom Haarlem
dat vorig jaar verscheen
over Kapelaan Gerrit Groot.
Die was nog maar 26 jaar oud
toen hij in 1941
aan de Sint Bonifatiuskerk in Zaandam werd benoemd.
Kapelaan Groot liet vele jonge mannen onderduiken
zodat ze niet naar Duitsland werden afgevoerd
en hij organiseerde een flinke groep medewerkers
die zorgden voor levensmiddelen,
valse papieren en voedselbonnen
voor mensen die in de oorlog in problemen kwamen.
Ook organiseerde hij voedseltransporten
en richtte hij een ondergronds nieuwsblad op.
Zijn pastoor steunde hem daarin.
Kapelaan Groot was een held van naastenliefde,
in Zaandam is dan ook een straat naar hem vernoemd.
In de hel van Gaza
Maar ook nu is er zelfs in de hel van Gaza stad
nog iets van goedheid en naastenliefde gebleven.
Een priester en twee zusters
van de Congregatie van het Mensgeworden Woord
zijn daar en drie zusters Missionarissen van de Naastenliefde,
dat zijn de zusters van Moeder Teresa.
Die doen er wat zij kunnen...
Ook daar hebben de kinderen
met hun Palmpaasstokken
Palmzondag gevierd.
Hoe kijk je, wat zie je?
Wat zien we als we kijken naar de wereld, naar de Kerk,
naar ons eigen leven?
Kijk je met geloof en hoop, met vertrouwen,
zie je de sprankjes van hoop
of kijk je met de ogen van de wereld?
De manier waarop we naar de dingen kijken,
- ruwweg gezegd: met geloof of zonder geloof -
maakt een wereld van verschil.
Dat zien we ook
in het gebeuren in Nazareth
dat het evangelie ons vandaag verhaalt.
In Nazareth
Jezus staat op in de synagoge
en leest voor uit de profeet Jesaja:
“De Geest is over Mij gekomen...
Hij heeft Mij gezonden”.
Maar we weten hoe het afloopt.
Want de mensen in die synagoge
zien de zoon van de timmerman van het dorp,
een jongen die daar al zo’n dertig jaar rondloopt.
Ze zullen opstaan, die mensen van Nazareth,
Hem het dorp uitdrijven
om Hem de afgrond in te storten.
Een profeet wordt in zijn eigen vaderstad
niet geëerd
en hoe zou je kunnen geloven
dat een jongen uit het dorp
de “door de Geest gezalfde” is,
de Messias, de Zoon van God,
zonder de ogen van het geloof?
Binding aan de Heer
Beste priesters en diaken,
jullie zullen straks
jullie binding aan de Heer en aan Zijn Kerk
opnieuw bevestigen.
De oliën worden gewijd
waarmee gelovigen worden gezalfd
om getuige van Christus te kunnen zijn.
Deze viering is daarom een uitnodiging
aan ons allemaal
om de blijde boodschap door te geven
en het in woord en daad te laten zien:
de Heer is verrezen!
Kijk met de ogen van het geloof.
Deze Goede Week laat zien
dat die zegen en zending door lijden héén gaan.
Zie dus niet alleen ondergang en mislukking,
maar geloof en vertrouw
dat Gods genade werkt
en dat de weg langs het kruis
voert naar de verrijzenis.