Het gaat niet om de buitenkant...!
Sacramentsprocessie in Amsterdam
In de O.L. Vrouwekerk aan de Keizersgracht in Amsterdam heb ik de H. Mis van Sacramentsdag gevierd met aansluitend de processie door de straten van Amsterdam. In de volle kerk met zang van het Sint Alphonsuskoor vierden we het feest van de Eucharistie, het Sacrament waardoor Jezus de Heer ons sterkt op onze pelgrimstocht door het leven.
Communie of niet
Het valt me in de grote kerken van ons bisdom op dat er steeds meer mensen op de tong te communie gaan en ook dat steeds meer mensen in plaats van de communie om de zegen vragen. Dat laatste kan allerlei redenen hebben: er zijn mensen bij die (nog) niet gedoopt zijn of (nog) niet katholiek, er zijn mensen bij wie het past op hun geestelijke weg zich op dat moment te onthouden van de heilige communie, anderen die nog niet de kracht of de mogelijkheid hebben gevonden te breken met een bepaalde levensstijl vaak in het relationele vlak, of die nog niet konden biechten, of om wat voor reden ook.
Een eigen geestelijke weg
Ieder mens heeft zijn eigen geestelijke weg, zijn eigen geestelijke strijd ook, zijn eigen roeping en zijn eigen demonen. Het is mooi om te zien dat zoveel mensen naar voren komen met geloof om de zegen te ontvangen. Ook zijn er mensen die vanuit de spiritualiteit van hun beweging of gemeenschap juist bewust op de hand de communie ontvangen. Dat is allemaal goed: het mooiste is het geloof, de eerbied en de nederigheid waarmee een mens voor zijn Schepper gaat staan en Hem - misschien met veel vallen en opstaan - Heer van zijn leven laat zijn.
De viering
In de Eucharistieviering concelebreerden rector Rafael Ojeda en priester Eugene Graas, terwijl diaken Philip Weijers assisteerde. acolieten van de kerk en seminaristen assisteerden. Priester Sergio Cascon was de ceremoniaris.
Processie
Aan het einde van de Mis werd het H. Sacrament uitgesteld en trokken we met het Allerheiligste naar buiten, gevolgd door vele mensen die in de processie meeliepen. De fanfare Wilhelmina uit Volendam trok mee in de processie en samen met het koor en de voorbidders wisselden zij muziek, zang en gebed af. Ook pater Antonios Saliba en gelovigen van de Syrisch orthodoxe kerk trokken mee, evenals deken van Amsterdam Eric Fennis, pater Pieter Wijlick SSS en pater Gabriel Heinzelmann OJSS. Tijdens de processie werd de zegen gegeven over de stad Amsterdam, die dit jaar het jubileumjaar zal beginnen.
Bij terugkomst in de kerk werd het Tantum Ergo gezongen en de zegen gegeven met het H. sacrament.
Na afloop van de viering was er nog een gezellig samenzijn in de zaal naast de kerk, waar vele mensen elkaar konden ontmoeten en spreken.
MEER IS HET NIET...
SACRAMENTSDAG
Hoe groter, hoe beter?
Wij mensen hebben vaak de neiging
iets belangrijk te vinden
als het groot is en indrukwekkend,
maar niet als het klein is
en uiterlijk onbetekenend lijkt.
Veel mensen scheppen graag een beetje op
over hoe groot, hoe ver, hoe bijzonder en mooi
iets wel niet is wat zij bezitten of hebben gedaan
en welke geweldige resultaten zij hebben behaald.
Een verre vakantie maakt meer indruk
dan een vakantie dichtbij,
een grote auto meer dan een kleintje
en een hoge belangrijke functie
meer dan een gewoon baantje, enzovoorts.
Ondergesneeuwd
Dat heeft soms tot gevolg
dat het dan heel erg gaat over uiterlijke zaken,
over status en macht
en niet over het hart,
niet over wat echt waardevol is in het leven.
Zo is het voor vrouwen soms lastig
om het te vertellen als ze niet buitenshuis werken,
want vaak tel je pas mee door je carrière.
Terwijl toch een gezin nog veel belangrijker is dan een baan.
Het is niet dat ik vind
dat vrouwen perse thuis moeten blijven,
maar de echte waarden
raken in onze samenleving
gemakkelijk wat ondergesneeuwd.
Waar gaat het om?
Wat echt belangrijk is,
is niet dat je groot en belangrijk lijkt,
met je uiterlijk een schoonheidsprijs kunt winnen,
een positie hebt en mensen tegen je opkijken.
Wat ons werkelijk mooi en bewonderenswaardig maakt
is de schoonheid van onze ziel,
onze geestelijke rijkdom,
de binnenkant.
Een mooie binnenkant
zit vaak verstopt
onder een onaanzienlijke buitenkant.
Daarom is het zo belangrijk
dat we door het uiterlijke heen proberen te kijken.
Moeder Teresa
Zo is het in het leven van de heiligen.
Denk bijvoorbeeld aan de heilige Moeder Teresa.
Zij was een klein, gebogen zustertje
dat arme stervende mensen opraapte
in de straten van Calcutta.
De belangrijke mensen gingen
aan die stervende mensen voorbij.
Moeder Teresa deed een werk wat niemand wilde doen,
maar geleidelijk aan
werden toch veel mensen erdoor geraakt,
van binnen geraakt,
en besloten haar na te volgen.
Door innerlijke aantrekkingskracht
- niet door groot en belangrijk te zijn -
werd dat een wereldwijde beweging
van zusters en co-workers
die zich inzetten voor de armsten van de armen.
De zusters leven heel eenvoudig,
niet in de schijnwerpers.
Ze scheppen niet op, alleen letterlijk:
ze geven de armen te eten.
Josephina Bakhita
En de heilige Josephina Bakhita was als kind
een heel aantal malen als slavin verkocht,
toen ze vrijkwam werd zij kloosterzuster in Italië;
zij zat bij de poort van het klooster,
een eenvoudig en verborgen baantje.
En zij had nog best veel last van de trauma’s
van haar jeugd, want zij had veel moeten doorstaan.
Zij leefde eenvoudig en verborgen,
maar zij liet toch op vele mensen grote indruk na,
door haar verborgen leven en haar eenvoud,
door haar liefde, haar gebed en geestelijke kracht.
Nu is zij een heilige
en patrones tegen mensenhandel.
Pier Giorgio Frassati
Of neem Pier Giorgio Frassati,
die volgend jaar heilig wordt verklaard.
Hij kwam uit Turijn.
Zijn ouders waren druk met heel veel dingen
- die hadden belangrijke posities in de maatschappij -
en ze hadden helemaal niet goed door
waar hun zoon mee bezig was.
Die was ‘s morgens vroeg - toen iedereen nog sliep -
al op pad om naar de Mis te gaan
- net weer terug voor het ontbijt -;
overdag studeerde hij aan de universiteit,
dat wisten ze natuurlijk wél,
maar hij bezocht en hielp tegelijk
talloze arme mensen.
Zijn ouders hadden geen idee..!
Hij is jong gestorven
en er stonden duizenden en duizenden arme mensen
langs de straten van de stad
toen zijn levenloos lichaam voorbij ging.
Toen gingen de ogen van zijn ouders open.
De binnenkant
Het is leuk als U er leuk uitziet,
maar uiteindelijk gaat het niet om die buitenkant,
die is niet van belang.
Het gaat om de binnenkant
en wat we in het verborgene
aan goeds hebben gedaan,
zonder op te scheppen of te pronken.
Het is dat precies wat mogen leren en ervaren
tijdens de Mis, door de heilige Eucharistie.
Eucharistisch leven
Je zou kunnen zeggen:
eenvoudig leven is Eucharistisch leven,
in het verborgene goede dingen doen,
is leven zoals de Eucharistische Jezus .
Waarom?
Jezus zelf heeft een super-eenvoudige buitenkant gekozen
- een stukje brood, meer is het niet -
om onder die gedaante
verborgen onder ons aanwezig te zijn.
Je ziet het er niet aan af,
maar onder die heel eenvoudige,
onaanzienlijke buitenkant van een hostie
gaan de grootste kracht
en de grootste genade schuil!
Het is die genade die je sterkt
om niet te leven voor een oppervlakkige buitenkant,
voor de complimentjes van de mensen,
voor het aanzien dat je misschien geniet.
De Eucharistische genade
De Eucharistische genade is een genade
om écht te kunnen leven,
vanuit je geloof, vanuit je hart,
trouw en dienstbaar,
niet alleen zo lang het leuk is,
maar met de bereidheid om offers te brengen,
want alleen als we bereid zijn om offers te brengen,
zullen we goed en betrouwbaar mens kunnen zijn,
iemand op wie anderen kunnen bouwen
en die getuigenis aflegt van Jezus Christus
die verborgen onder ons aanwezig is.