Samen Kerk, een idee dat zich heeft ontwikkeld
RK Vrouwen in Haarlem bijeen
Zondag 1 september mocht ik het nieuwe seizoen openen van RK Vrouwen die in de plebanie/bisschopshuis in Haarlem bijeen komen. Dit keer ging het over de betekenis en achtergrond van samen kerk-zijn en wat dat betekent voor ons bisdom.
Het is een gevarieerd programma dat de bijeenkomsten bieden. We begonnen met het bidden van de vespers, daarna was er een potluckdinner met heerlijke gerechten en was er een lezing met gesprek.
Samen kerk
De lezing ging deze keer over de ontwikkeling van het idee van samen kerk-zijn. Na de eerste christen-tijd kwam er in de kerk bij de viering van de Eucharistie gleidelijk meer scheiding tussen volk en clerus en werd de viering van de Eucharistie minder een gemeenschapsviering van de hele gemeenschap. In de hoge Middeleeuwen werd het kernpunt zelfs het zien van de hostie bij de opheffing na de consecratie en ging men zelden ter communie. Dat be"ïnvloedt ook het idee van Kerk-als-gemeenschap natuurlijk. Paus Pius X bracht daar verandering in door de kindercommunie en de veelvuldige communie te bevorderen, regels te geven over de kerkmuziek en de actieve deelname aan de viering van de Eucharistie te bevorderen.
Wie is kerk en wat doen de leken?
Wie is de kerk en wat is de rol van de leken? Die vraag kwam in de 20e eeuw op. Was de kerk alleen de hiërarchie? Waren de leken alleen klanten van de Kerk? De opkomst van de katholieke actie onder met name paus Pius XI bracht al een verandering, maar hadden de leken die actief werden alleen maar een taak omdat die hun door de bisschop was toevertrouwd?
Paus Pius XII zette met de Encycliek Mystici Corporis (1943) een nieuwe stap: het bijbelse beeld van de kerk als lichaam van Christus werd in het licht gesteld. Wij vormen samen één lichaam, waavan ieder lidmaat eigen gaven en taken heeft.
Vaticanum II
Het tweede Vaticaans concilie zette verdere stappen: ook de leken ontvangen de gaven van de heilige Geest, zij hebben deel aan de zending van de kerk (LG 33). Die gaven moeten geordend uitgeoefend worden en daarin spelen de bisschoppen een onderscheidende rol. Maar die gaven moeten niet veronachtzaamd worden. LG 37 bevordert het samen overleggen van kerkelijke leiding en hiërarchie en daarin mogen we wel een aankondiging zien van wat paus Franciscus onder de noemer synodaliteit naar voren heeft gebracht. Zo wordt de kerk meer gemeenschap van alle gedoopten.
Nieuwe vormen van leiding waarin leken meer betrokken zijn, zien we in de nieuwe bewegingen en gemeenschappen binnen de kerk. Ook daar kan de kerk inspirerende voorbeelden zien voor het kerkelijk leven. Natuurlijk moeten die vormen goed begeleid worden en is soms bijsturing nodig, maar dat moet ons niet blind maken voor de goede ervaringen daarmee.
In het bisdom
In ons eigen bisdom is het samen kerk-zijn zeer belangrijk. We willen het besef vergroten dat we gemeenschap zijn bisdom-breed, een gemeenchap die lokale parochies overstijgt. Dat is zeker bij kerksluitingen belangrijk om te bedenken. Het is belangrijk dat we nieuwe ideeën en initiatieven open tegemoet treden in de hoop dat de heilige Geest aan het werk is, ook dat hoort bij samen kerk-zijn. Ook is het belangrijk dit gemeenschapsgevoel ter plaatse in de parochies te versterken, zeker als er kerk moeten sluiten bij gebrek aan mensen en middelen.