Waar ligt je kracht?
Willibrordavond met jonge priesters en seminaristen
Waar ligt je kracht? We stonden op de Willibrordavond stil bij deze vraag naar aanleiding van de lezingen van de Mis van deze dag (Mc. 5, 1-20; Hebr. 11, 32-40). Iedere maand komen op de eerste maandag van de maand de jonge priesters samen voor een vormingsdag in het St. Willibrord seminarie in Heiloo. Ook is er een lezing voor allen, seminaristen en belangstellende priesters en catechisten. Dit keer was de lezing heel bijzonder: een protestantse kijk op de verhouding kerk en israël door ds. Oscar Lohuis.
Kerk en Israël
Hij had nog niet eerder in zo'n katholiek gezelschap gesproken, al geeft hij bijna iedere avond wel ergens een lezing, de baptist ds. Lohuis. Toch heeft hij katholieke wortels: langs zijn moeder die van katholieke afkomst is, stamt hij zelfs af van familie van pater Roothaan s.j., de "tweede stichter van de sociëteit van Jezus": de Nederlandse priester die als generaal van de Jezuïeten de Orde nieuwe leven heeft ingeblazen in de eerste helft van de negentiende eeuw. Maar zijn visie is duidelijk en heel protestants gekleurd: de terugkeer van de Joden naar Israël speelt een rol in Gods verlossingsplan is de bijbelse visie en de wederkomst is nabij, zo meent hij, met een chiliastisch gekleurde toekomstvisie op een koninkrijk der hemelen dat op aarde komt. Het is de visie die ook voor het huidige israël een bijzondere verering heeft, ook al betekent dat niet dat wandaden in de oorlog in Gaza worden goedgekeurd. Wél hoorden we de mening van de spreker dat de kritiek op Israël nu onevenredig groot is. Het was goed een keer een mening uit deze achtergrond te horen, want die komt in katholieke kring niet vaak naar voren, maar het betekent niet dat we chiliastische opvattingen willen verbreiden of deze opvattingen over Israël delen.
Blasiuszegen
In de Eucharistie vierden we de gedachtenis van de H. Blasius en er was gelegenheid om na de Mis de Blasiuszegen te ontvangen. Het is de zegen tegen keelziekten en andere kwalen die met twee gekruiste kaarsen wordt gegeven
Tijdens de H. Mis heb ik de volgende homilie gehouden:
WAAR LIGT JE KRACHT
MAANDAG 4E WEEK DOOR HET JAAR, H.Blasius, 3 febr. 2025 seminarie
Zo sterk!
Het is allemaal geweldig en groots
wat we in het evangelie hebben gehoord:
de bezetene schreeuwt luid,
hij beukt zich met stenen,
niemand kan hem aan,
ijzeren ketenen trekt hij stuk
alsof ze van papier-maché gemaakt waren.
Ongelooflijk, zo sterk is hij.
En dan de kudde zwijnen
waarin de onreine geesten mogen gaan:
tweeduizend zijn het er.
Als je het je voorstelt
zo’n grote massa zwijnen
en hoe ze zich van de steile hoogte af
naar beneden storten
en in het water plonsen,
dat kan niet anders dan een
verbijsterend schouwspel zijn geweest.
Alles zo groot, zo enorm,
zo sterk en geweldig.
Alles verdrinkt...
Tegelijk moeten we niet vergeten
waar we getuigen van zijn:
een legioen onreine geesten
wordt in de afgrond gestort,
hun macht is gebroken.
Dus het ziet er allemaal heel geweldig uit,
die macht van het legioen is enorm,
om bang van te worden,
maar er blijft niets van over,
alles verdrinkt in het meer.
Winnen de grootste schreeuwers?
Dit fenomeen is een belangrijk beeld voor ons
om te onthouden en ons te realiseren
in allerlei gebeurtenissen
van ons leven, van onze wereld:
het kwade schreeuwt,
het goede fluistert,
zoals een gezegde luidt,
maar het wil niet zeggen
dat wie schreeuwt ook overwint.
Dit gebeuren zegt ons: laat je niet imponeren
door de kracht en de macht van het kwaad.
Voortdurend zul je in je leven tegen komen
dat het kwaad zich zo sterk manifesteert,
dat je geneigd bent te denken:
hoe kan dit of dat initiatief van mij iets worden?
Wat kan er van mijn roeping worden
als de tegenkrachten zo sterk zijn?
Heeft het wel zin er mee door te gaan?
Is het kwade niet te sterk voor mij?
Zal ik ooit iets goeds kunnen bereiken,
kan ik het wel,
met ook die kwade machten
die in mijzelf soms huizen?
Die macht is groter
Het antwoord wordt gegeven
in het evangelie van deze dag,
waarin het woord van de Man uit Nazaret
die door het land trekt,
zonder schreeuwen, zonder vertoon,
de macht van die onreine geest
gebroken heeft.
Wanneer we de macht van het kwaad
zien en ervaren,
in de maatschappij, ons leven,
het kerkelijk leven,
laat dat ons dan oproepen
tot een groter vertrouwen
in onze Heer Jezus Christus,
in Zijn verlossende kracht en macht,
die al het kwaad bedwongen heeft.
Sta je voor het aanschijn van het kwaad?
“Heer, uw macht is groter,
moge Uw kracht mij doen overwinnen,
één woord van U is voldoende...”.
Waar ligt je kracht
Het was vandaag de eerste lezing
uit de brief aan de Hebreeën
die ons bepaalde
bij de kracht die van God komt.
Wij zijn zelf gering en zwak.
Angstaanjagend zijn de bedreigingen.
De brief aan de Hebreeën noemde er vele:
de geopende muil van leeuwen,
bedreiging door vuur,
bedreiging door het scherp van het zwaard,
door vijandelijke legers,
het moeten ondergaan van spot en slagen,
boeien en opsluiting,
gestenigd worden,
doormidden gezaagd,
onthoofd door het zwaard,
vervolgd, mishandeld enzovoorts.
Allemaal zeer ernstige ontberingen.
Daar sta je dan tegenover!
Wat zijn jouw wapens?
Wat kunnen we daar tegenover stellen?
Niet veel lijkt het wel, alleen zwakheid.
Maar die zwakheid is onze kracht,
zo zegt de brief aan de Hebreeën.
Waarom je zwakheid?
Waarom is zwakheid onze kracht?
Omdat juist de zwakke weet
dat hij niet op eigen kracht kan vertrouwen,
juist door de zwakheid weet een mens
dat hij een Helper nodig heeft.
Door die Goddelijke Helper zal hij alles overwinnen.
De zwakheid is onze kracht
omdat die zwakheid ons uitnodigt
te leven vanuit het geloof
en het geloof, zo zegt de brief aan de Hebreeën,
zal alles overwinnen.
Dit zal ook steeds
onze houding mogen zijn
als we als christen en zeker als priester
zien dat we uit eigen kracht zo weinig bereiken,
dat we niet de successen boeken
die we hadden verhoopt.
Het geloof is onze kracht.
De eindzege
En wat klein is en fluistert,
wat met volharding wordt doorgegeven
vanuit het geloof,
zal de eindzege behalen,
want die eindzege komt niet uit
een enorm spektakel
maar door de stille kracht van het goede,
door de zachte kracht van God,
die werkt in de harten en in de gewetens.