Over vergelding, wraak, oordelen en veroordelen
zevende zondag door het jaar C
In de oorlogssituaties waarover we horen spelen wraak, vergelding en genoegdoening een grote rol. Maar wat kunnen de woorden van Jezus over niet oordelen en veroordelen dan nog betekenen? Een blik op onze werkelijkeid vanuit het evangelie van de 7e zondag door het jaar C (Lc. 6, 27-38).
De Eucharistie vierde ik in de kathedraal. Wegens de voorjaarsvakantie was het kathedrale koor afwezig, maar enkele solisten zongen prachtig en maakte het gemis weer goed!
Bemin je vijanden... Wat betekent dat in de praktijk?
ZEVENDE ZONDAG DOOR HET JAAR C KATHEDRAAL
Tegenovergesteld
Wat het evangelie ons vandaag aanraadt
is precies het tegenovergestelde
van wat de wereld doet.
Het evangelie roept op
om kwaad met goed te vergelden,
de wereld vergeldt kwaad met kwaad
en zelfs goed wordt regelmatig
met kwaad beantwoordt.
De dreiging die we in oorlogssituaties horen
is dat de vijand er rekening mee moet houden
dat het kwaad dat hij aanricht,
nooit vergeten
en vele malen heftiger gewroken zal worden.
Vergelding of wraak?
Er is een groot verschil
tussen vergelding en wraak.
Van vergelding spreken we
als het gaat om een actie
die de rechtvaardigheid wil herstellen
en de sociale orde wil beschermen.
Vergelding moet geproportioneerd zijn,
dus: moet in verhouding staan
tot het kwaad dat is aangericht
en het moet een afgewogen beslissing zijn
vooral als uitkomst van een rechterlijke procedure.
De taak van de rechter
Daarvan spreken we bijvoorbeeld
als iemand een gevangenisstraf krijgt opgelegd
voor een misdaad die hij heeft gepleegd.
De rechter neemt geen beslissing
uit kwaadheid en wraakgevoelens,
maar zorgt dat het recht zijn loop heeft.
Dat is iets goeds,
het beschermt de maatschappij,
geeft genoegdoening aan de slachtoffers
en hopelijk brengt het een misdadiger
tot verbetering.
Daar heeft Jezus het hier dus niet over.
Één is rechter...
Jezus zegt wel
dat we niet moeten oordelen en veroordelen,
maar dat gaat niet over rechters en rechtspraak,
dat gaat over mensen
die altijd met hun oordeel over anderen klaar staan,
die roddelen en kwaad spreken.
Het is goed dat we beseffen
dat we dit niet moeten doen,
dat er maar Één de uiteindelijke rechter is
en dat we allemaal eens voor die Rechter komen te staan.
Dus oordeel niet, veroordeel niet,
al maken we op dit punt
natuurlijk allemaal weleens een foutje.
Het goed van rechtspraak
Het mooie van een goede en rechtvaardige rechtspraak is
dat er met rust en afstand geoordeeld wordt,
dat beide partijen worden gehoord,
dat er geoordeeld wordt
overeenkomstig het recht,
dat de feiten langs een objectieve meetlat
worden gelegd.
Emoties
Dat is volkomen anders
wanneer we spreken en handelen
vanuit emotie en wraakgevoelens.
Ik denk dat we ons allemaal wel realiseren
dat we vaak eerst afstand moeten nemen,
tijd moeten kopen,
zeker als we boos zijn, bijvoorbeeld.
Als de emoties ons bepalen,
dan gaat het niet zo goed.
Want onze emoties zijn vaak eenzijdig:
we zien wel vaak het verkeerde dat een ander ons doet,
hoe wij tekort zijn gedaan,
maar niet zo goed de fouten
die wijzelf hebben gemaakt.
We hebben vaak meer begrip voor onszelf
dan voor een ander.
Zo gaat het tussen mensen,
zo gaat het ook in het groot,
tussen landen en volken.
Vredesbesprekingen
De wereld zit momenteel
volop in oorlogssituaties en vredesbesprekingen.
Ik hoop dat de besprekingen
een goede uitkomst zullen hebben,
al zijn er vele, vele mensen
gedood of gewond,
of ook psychisch zwaar beschadigd.
Oorlogspropaganda
In een oorlog gaat het vaak
om haat en wraak:
de tegenstander wordt zo zwart mogelijk gemaakt,
zo lelijk mogelijk afgeschilderd;
eigen daden worden goedgepraat,
wat de tegenstander doet
is gruwelijk en verkeerd.
Informatie is in tijd van oorlog
veelal propaganda.
Ook wij horen niet altijd het hele verhaal.
Ruimte voor vredestribunalen
Toch bestaan er ook voor oorlogssituaties
vredestribunalen,
we hebben er in Den Haag
zelfs een prachtig paleis voor staan!
Ik zou willen dat staten hun conflicten
dáár zouden beslechten!
In oorlogen worden alle normen opzij gezet,
welke oorlog is rechtvaardig?
De gewone mensen zijn er de dupe van,
bombardementen ontzien de burgerbevolking
volstrekt onvoldoende.
Onschuldige mensen moeten lijden.
Terwijl wraak en haat
altijd weer nieuw geweld oproepen,
de ene oorlog baart de volgende.
Wat Jezus ons leert
Het is daarom dat Jezus ons zegt
liever kwaad te lijden,
te ondergaan dat iemand je tekort doet
dan er gewelddadig op te reageren.
Plant je een zaadje van liefde
of plant je een zaadje van haat en geweld?
Bemint je vijanden!
Dus, probeer er liever samen uit te komen,
als het kan,
maar wees ook bereid enig kwaad te verdragen
omwille van de lieve vrede,
want altijd ons gelijk en onze gram willen halen,
lost gewoonlijk op den duur niets op.
Plant een zaadje van liefde!
Hoe kun je de ander bereiken?
Heb je voldoende begrip voor die ander?
Gods ogen
Het is goed als we
op onze eigen gevoelens en emoties reflecteren,
ons best ervoor doen
de mensen die we niet zo mogen
en die we misschien zelfs haten,
te zien met de ogen van God,
die pure liefde is en barmhartigheid,
die niet oordeelt uit haat of wraak,
maar met compassie
en voor het goed van onszelf en heel de schepping.
Smalle weg
Het evangelie van vandaag
is niet zo gemakkelijk
in praktijk te brengen
in het leven van iedere dag:
Bemint je vijanden,
oordeel en veroordeel niet,
wees tegemoetkomend...
Niet gemakkelijk,
maar het is de weg van Jezus,
wel een beetje een smalle weg...