Arsacal
button
button
button
button


Wat maakt onderwijs katholiek?

Interview bij Radio Maria

Nieuws - gepubliceerd: dinsdag, 25 februari 2025 - 464 woorden

Dins­dag­mor­gen 25 februari was ik in Heiloo, in de studio van Radio Maria, voor een gesprek over katho­liek onder­wijs. Samen met Lissa Brugmans werd ik geinter­viewd door directeur van Radio maria, Pieter Zimmermann, voor het pro­gram­ma "In gesprek met...". Wat maakt dat een school katho­liek is?

Het gesprek is nog te be­luis­te­ren via de web­si­te van Radio Maria:

In­for­meel onder­wijs

Lissa Brugmans is directeur van basiss­school Misha de Vries in Vught. Zij is bezig haar studie af te ron­den aan het St. Boni­fa­tius­in­sti­tuut met een scriptie over het toe­zicht op het in­for­meel onder­wijs.

Is de school katho­liek?

Wanneer is een school katho­liek? Daarvoor zijn na­tuur­lijk formele voor­waar­den, zoals de statuten die aan bepaalde basisvereisten moeten voldoen zodat die katho­lie­ke iden­ti­teit wordt geborgd. Maar de statuten blijven een dode letter als die iden­ti­teit niet wordt gedragen door levende personen, die door hun inzet bijdragen aan die katholici­teit.

Gods­dienstlesen katholici­teit

Dat katho­lie­ke karakter kan op ver­schil­lende manieren tot uiting komen: de katho­lie­ke kerk heeft scholen in Islami­tische lan­den, net zo goed als in heel katho­lie­ke lan­den. Maar de school vertrekt vanuit bepaalde waar­den en een bepaalde (geloofs)over­tui­ging. De school is niet perse de plaats waar de sacra­menten-catechese plaats­vindt, dat kan alleen in spe­ci­fie­ke situaties van een tame­lijk homogene katho­lie­ke school-populatie. Anders is het vak gods­dienst-levens­be­schou­wing veel meer alge­meen, al zal het een basis-on­der­richt geven in wie Jezus Christus en de Kerk zijn. De katho­lie­ke sociale leer is een be­lang­rijk uitgangs­punt. Wat voor plaats het vak Gods­dienst-levens­be­schou­wing in een concrete situatie kan hebben, zal variëren; in ieder geval zal het beleids­plan en de invulling daar­van stroken met de katho­lie­ke geloofs- en levens­over­tui­ging, anders klopt het naambordje "RK" niet meer!

Persoon van de leraar

De katho­lie­ke school staat in principe open voor ieder­een, katho­liek of niet-katho­liek, maar altijd zal in een katho­lie­ke school de persoon van de leer­ling centraal staan. Want onder­wijs is nooit waar­denvrij, zelfs een vak als wiskunde niet. Altijd zal de persoon van de leraar nog be­lang­rijker zijn dan de leerstof die wordt doorge­ge­ven. Die persoon van de leraar is een opvoe­der en vormer.

Ouders

Daarom is het ook zo be­lang­rijk dat de ouders bij het onder­wijs betrokken zijn en blijven: het gaat om hun kind, om de vor­ming en opvoe­ding van hun zoon of dochter. Het is daarom van groot belang dat de ouders bij de school betrokken zijn en laten weten wat zij van een school ver­wach­ten, op grond van de iden­ti­teit van die school.

Educatieve insteek

Bestuur, leraren, ouders geven vorm aan de iden­ti­teit van de school door hun eigen bezieling en ach­ter­grond en door hun vormende, edu­ca­tieve insteek. Het werken als leraar is dan ook een mooie roe­ping en ik hoop dat velen vanuit een roe­ping die weg zullen volgen.

post deze webpagina op: Facebook X / Twitter
Terug