Wat maakt onderwijs katholiek?
Interview bij Radio Maria
Dinsdagmorgen 25 februari was ik in Heiloo, in de studio van Radio Maria, voor een gesprek over katholiek onderwijs. Samen met Lissa Brugmans werd ik geinterviewd door directeur van Radio maria, Pieter Zimmermann, voor het programma "In gesprek met...". Wat maakt dat een school katholiek is?
Het gesprek is nog te beluisteren via de website van Radio Maria:
Informeel onderwijs
Lissa Brugmans is directeur van basissschool Misha de Vries in Vught. Zij is bezig haar studie af te ronden aan het St. Bonifatiusinstituut met een scriptie over het toezicht op het informeel onderwijs.
Is de school katholiek?
Wanneer is een school katholiek? Daarvoor zijn natuurlijk formele voorwaarden, zoals de statuten die aan bepaalde basisvereisten moeten voldoen zodat die katholieke identiteit wordt geborgd. Maar de statuten blijven een dode letter als die identiteit niet wordt gedragen door levende personen, die door hun inzet bijdragen aan die katholiciteit.
Godsdienstlesen katholiciteit
Dat katholieke karakter kan op verschillende manieren tot uiting komen: de katholieke kerk heeft scholen in Islamitische landen, net zo goed als in heel katholieke landen. Maar de school vertrekt vanuit bepaalde waarden en een bepaalde (geloofs)overtuiging. De school is niet perse de plaats waar de sacramenten-catechese plaatsvindt, dat kan alleen in specifieke situaties van een tamelijk homogene katholieke school-populatie. Anders is het vak godsdienst-levensbeschouwing veel meer algemeen, al zal het een basis-onderricht geven in wie Jezus Christus en de Kerk zijn. De katholieke sociale leer is een belangrijk uitgangspunt. Wat voor plaats het vak Godsdienst-levensbeschouwing in een concrete situatie kan hebben, zal variëren; in ieder geval zal het beleidsplan en de invulling daarvan stroken met de katholieke geloofs- en levensovertuiging, anders klopt het naambordje "RK" niet meer!
Persoon van de leraar
De katholieke school staat in principe open voor iedereen, katholiek of niet-katholiek, maar altijd zal in een katholieke school de persoon van de leerling centraal staan. Want onderwijs is nooit waardenvrij, zelfs een vak als wiskunde niet. Altijd zal de persoon van de leraar nog belangrijker zijn dan de leerstof die wordt doorgegeven. Die persoon van de leraar is een opvoeder en vormer.
Ouders
Daarom is het ook zo belangrijk dat de ouders bij het onderwijs betrokken zijn en blijven: het gaat om hun kind, om de vorming en opvoeding van hun zoon of dochter. Het is daarom van groot belang dat de ouders bij de school betrokken zijn en laten weten wat zij van een school verwachten, op grond van de identiteit van die school.
Educatieve insteek
Bestuur, leraren, ouders geven vorm aan de identiteit van de school door hun eigen bezieling en achtergrond en door hun vormende, educatieve insteek. Het werken als leraar is dan ook een mooie roeping en ik hoop dat velen vanuit een roeping die weg zullen volgen.