Nederland bidt om vrede
Gebedsestafette binnen de katholieke kerk
Zaterdag 29 maart was de beurt aan Nederland om te bidden om vrede. In het kader van een gebedsestafette, opgezet door de organisatie van bisschoppenconferenties binnen de Europa, CCEE. In alle bisdommen is er speciale aanbidding en zijn er Missen om te bidden om vrede. In ons bisdom vond dit plaats in de kapel van het Begijnhof, de plaats van het Mirakel van Amsterdam.
Pater Pieter van Wijlick SSS en pater drs. Gerard Wijers SSS concelebreerden in de gezongen Mis die om 12.00 uur begon. Voor en na en tijdens de Mis komen daar gedurende de dag altijd veel toeristen binnenlopen, die even kijken, wellicht meebidden of een kaarsje opsteken. In de loop van de middag was er aanbidding voor dezelfde intentie.
De Begijnhofkapel is een centrum voor Eucharistische aanbidding; het Eucharistisch wonder dat er in 1345 plaats vond, staat er onder meer afgebeeld op het altaar.
Hoe kan er vrede komen?
ZATERDAG IN DE DERDE WEEK VAN DE VEERTIGDAGENTIJD
H. Mis voor de vrede
Noodzakelijk!
Het is heel goed
dat gedurende de veertigdagentijd
dit gebedsoffensief plaatsvindt
om vrede af te smeken.
We zijn ons allemaal zeer bewust
dat ons gebed om vrede
meer dan ooit noodzakelijk is.
"Nog" geen oorlog?
Ik hoorde het deze week weer politici zeggen:
er is “nog” geen oorlog in ons land.
Ik beschouw dat als een ongelukkige uitspraak,
want er is geen oorlog in ons land
en in de landen van West-Europa
en onze inzet moet zijn
om oorlog te voorkomen.
Geproportioneerd
De reden om een oorlog te beginnen
of agressie te beantwoorden met geweld
moet geproportioneerd zijn,
maar wat is geproportioneerd
als het gaan om het verlies
van honderdduizenden mensenlevens,
zoals nu in de conflicten
die zijn ontstaan in en rond Oekraïne
en in de Gaza-strook?
Wat weegt op tegen het lijden
van zo vele onschuldige mensen?
Wat weegt op tegen zoveel slachtoffers,
zoveel mensenlevens, zoveel gewonden,
zoveel trauma’s die zullen dóórwerken
tot in het derde of vierde geslacht.
Zoeken naar vreedzame oplossingen
Laat daarom alle inspanning gericht zijn
op het vermijden van oorlog,
het beëindigen van conflicten,
het zoeken naar vreedzame oplossingen.
Ons gebed zal dan ook nu bovenal zijn gericht
op het welslagen van de vredesbesprekingen
die gaande zijn
en het ontwikkelen van pogingen
tot vredesonderhandelingen
waar die nog niet begonnen zijn.
Erfzonde
Oorlog is een gevolg van de erfzonde.
De kern van de erfzonde
is het zoeken naar overheersing,
is hoogmoed en macht.
De Bijbel verhaalt ons
hoe vanaf het begin
de erfzonde leidde
tot oorlog en geweld:
Kaïn slaat Abel dood
en herkent zijn broer niet meer als broeder.
Uit het willen heersen en overheersen,
het neerkijken op anderen
en zichzelf verheffen,
komt veel van de ellende voort
die onze wereld beheerst.
Gekwetst
Dat door de erfzonde bepaalde euvel
is er niet alleen ver weg,
maar net zo goed dichtbij,
onder mensen:
we kunnen ons gekwetst voelen
en vanuit die gekwetstheid reageren,
we kunnen ons minder behandeld voelen,
op anderen neerkijken;
daar waar we een ander niet meer
als broeder of zuster kunnen zien
of behandelen,
gaat het fout.
Tollenaar of Farizeeër?
We zagen het in het evangelie van deze dag
over de Farizeeër en de tollenaar.
De Farizeeër denkt dat hij perfect is
en kijkt op de tollenaar neer.
De tollenaar wéét dat hij een zondaar is
en buigt zich nederig en eerbiedig neer.
Wie wil je zijn?
Er is een groeiend narcisme in de wereld,
mensen zijn vol van zich zelf,
maar dat splijt en verdeelt.
De Farizeeër is juist minder
doordat hij zijn eigen tekorten niet ziet,
maar alleen zijn perfecties telt.
Maar uiteindelijk valt je grootste verdienste,
je grootste perfectie wég
tegenover de eenvoud en de nederigheid.
Gods voorbeeld
Want God zelf heeft ons dit voorbeeld gegeven:
Hij werd de minste van ons allemaal,
Hij was de grootste, meest verhevene,
maar werd een dienaar,
Hij stond klaar om ons te dienen.
Hij gaf zich helemaal,
ook toen die liefde niet door wederliefde
werd beantwoord.
Jezus Christus is dwars
tegen de erfzonde ingegaan,
tegen de houding die uit de erfzonde voortkomt.
Hij keerde het om:
hoogmoed werd nederigheid,
heersen werd dienen.
Dat is ons voorbeeld,
dat is het voorbeeld voor de wereld,
voor de leiders van de volken,
voor politici en militairen:
Koning Christus
was geen heerser
in de overheersende, erfzondige zin,
maar een dienaar
die handelde uit liefde
en het geluk en het leven van de mensen
voor ogen had.
Laten we bidden om vrede
en om een houding die vrede bevordert,
die escalatie van geweld uit de weg gaat,
die een echte innerlijke bereidheid heeft
om de minste te zijn,
om over het eigen gelijk heen te stappen
en vredelievend te zijn.
Vrede!
Zonder een overheersend verlangen naar vrede
komt er geen vrede.
Bidden we om vredevolle mensen,
in de geest van Jezus Christus.