Verering van Reliek van H. Thomas van Aquino op Willibrorddag
Maandag 31 maart werd de Willibrorddag gehouden op het seminarie. Zoals gewoonlijk had ik een gesprek met de jonge priesters en was er een lezing, dit keer door Niko Schonebaum over het werk van de heilige kerkleraar St. Thomas van Aquino. In de heilige Mis ging ik nader in op het leven van de "Doctor Angelicus".
Parels uit de diepte
Niko Schonebaum is een begenadigd docent. Zijn initiatief "Ludens Quaerens" brengt dan ook veel jonge mensen bijeen die St. Thomas Aquinas beter willen leren kennen. Zaterdag 5 april is er weer een dag van Ludens Quaerens: "Parels uit de diepte" waarop ik hoop te spreken over de ecclesiologie van het tweede Vaticaans concilie. Deze avond sprak hij over het werk van de Aquinaat aan de hand van een Questio van het derde deel van de Summa Theologiae over de vraag of we een verschillende aanbidding/verering verschuldigd zijn voor de mensheid en de godheid van Christus. Het antwoord is, kort samengevat, nee, omdat we niet de natuur maar de Persoon van Christus aanbidden. Het is boeiend hoe Schonebaum je meeneemt langs de argumenten en tegenargumenten van Thomas naar de conclusie toe; deze samenvatting doet dan ook geen recht aan de rijke redenering.
De reliek
De schedel-reliek van sint Thomas van Aquino was deze avond opgesteld voor het altaar in de kloosterkapel. Behalve de seminaristen en verschillende jonge priesters en catechisten, waren er ook de nodige gasten aanwezig die zich voor dit programma hadden aangemeld. Ook de zusters waren met medezusters van elders aanwezig.
Na de Mis maakten we nog verschillende foto's met de reliek van de heilige.
De reliek zal op 1 april overdag in de genadekapel van het heiligdom te vereren zijn.
EEN HEILIGE THEOLOOG
WILLIBRORDAVOND RELIEKEN VAN DE H. Thomas van Aquino (ongev. 1225-1274, heilig verklaard 1323)
We eren deze dagen in het heiligdom van Heiloo
de relieken, met name de schedel,
van de heilige Thomas van Aquino.
Wat maakt deze heilige zo groot?
Geleerde
De heilige Thomas van Aquino
was een groot geleerde
en een uitzonderlijk heldere
en tegelijk eenvoudig formulerende denker,
zoals er weinig zijn in de loop van de geschiedenis.
Tijdens zijn leven al
heeft hij veel erkenning en bewondering gekregen.
Eretitels
Zo heeft hij vele eretitels gekregen
Tijdgenoten noemden hem al
de engelachtige leraar, doctor Angelicus
en vanwege de helderheid van zijn leer
werd Thomas al meteen doctor communis genoemd (door Ptolemeus van Lucca)
Na zijn dood ging dat verder:
In 1567 werd hij kerkleraar, “doctor ecclesiae”verklaard
en paus Leo XIII riep hem in 1880 uit
tot patroon van universiteiten en hogere studiecentra
voor katholieke leer.
Hij is de patroonheilige van de theologen, de academici,
boekhandelaren en studenten
en een beschermer bij bekoringen tegen de zuiverheid.
In kerkelijke documenten
Paus Leo XIII wijdde zijn Encycliek Aeterni Patris
aan de leer van Sint Thomas
die hij voorhield als hoogtepunt en voorbeeld
en ook paus Pius XI heeft een Encycliek aan Thomas gewijd.
Talloze malen wordt hij in kerkelijke documenten genoemd
Het tweede Vaticaans concilie stelde dat
Sint Thomas de leermeester is
bij de theologiestudie in de priesteropleiding,
met name bij de dogmatisch theologische vakken (OT 16)
en dat de katholieke universiteiten en faculteiten
vooral de heilige Thomas van Aquino tot voorbeeld moeten nemen
als het erom gaat geloof en reden in overeenstemming te brengen
met de éne waarheid (GE 10).
Andere titels
Dan zijn er andere titels en benamingen,
zoals angelus scholae, engel voor de school
pater ecclesiae, vader van de kerk,
lumen ecclesiae, licht van de Kerk
en “de nieuwe Augustinus”.
Roeping van Thomas
Thomas heeft zijn roeping niet cadeau gekregen.
Op vijfjarige leeftijd werd hij
voor zijn opvoeding toevertrouwd
aan de beroemde abdij van Monte Cassino,
die door Benedictus zelf was gesticht.
De familie wilde het zo regelen
dat hij daar later Abt zou worden.
Maar op vijftienjarige leeftijd begon hij zijn studies
aan de universiteit van Napels
en daar was toen net een dominicanerklooster gesticht.
Zo leerde Thomas deze orde kennen,
werd erdoor aangetrokken
en trad daar binnen.
Maar toen de orde hem
naar Rome en Bologna wilde sturen
voor verdere studie,
greep de familie in.
Toen stuurde zijn moeder
zijn broers en een klein bataljon mannen achter hem aan
om hem gevankelijk terug te voeren.
Twee jaar bleef hij in hun macht,
terwijl ze op hem in probeerden te praten
om hem van gedachten te doen veranderen,
maar zonder succes.
Toen lieten ze hem maar gaan.
Van Sint Thomas kunnen we dus ook leren
om trouw te zijn
aan onze diepste geestelijke inzichten
en niet te wijken als we met een innerlijke kennis weten
wat de Heer van ons vraagt.
Bidden en werken, studie en gebed
Sint Thomas is ook een voorbeeld in gebed
en nuttige tijdsbesteding.
De dominicanen stuurden hem naar Rome,
naar Parijs en naar Keulen,
waar Thomas onder leiding van Albertus de Grote studeerde.
Na zijn studietijd in Keulen
kwam hij terug naar Parijs om te doceren.
Daar was hij altijd bezig met studeren, bidden,
dicteren, schrijven, onderrichten en preken,
hij was de eerste om op te staan om te gaan bidden;
en na zijn eigen Mis, volgde hij uit devotie een tweede Mis,
waarna hij zijn les-activiteit begon.
Hij wilde geen seconde nutteloos verliezen.
Zo werd hij een voorbeeld van ijver
in studie en gebed.
Sacramentsdag
Daarna was Thomas een tiental jaren in Italië,
onder meer in het convent van Orvieto,
waar Sacramentsdag werd ingesteld door de paus
en hij de opdracht kreeg voor dat feest het Officie te schrijven.
Ook in Rome verbleef hij enkele jaren,
waar hij de Summa theologiae begon.
Opnieuw was hij enkele jaren in Parijs,
waarna hij opnieuw naar Italie werd geroepen
om het sudiehuis van de Dominicanen in Napels op te zetten.
De geest van Thomas
Maar nog belangrijker dan zijn grote ijver,
is de geest van waaruit Thomas werkte.
Toen hij het traktaat over de Eucharistie beëindigd had,
legde hij dat aan de voet van het altaar.
Iemand kwam binnen en zag
hoe de heilige Geest neerdaalde als een duif
en hij hoorde een stem: “Bene scripsisti de me, Thoma”,
Je hebt goed over mij geschreven, Thomas, wat verlang je?
Waarop Thomas antwoorde:
“Niets anders wil ik dan U, Heer”.
Hij zocht niet zichzelf,
hij wilde dienen, het was de Heer die hij wilde dienen.
Hieruit spreekt al de geest
van nederigheid en gehoorzaamheid
die de heilige Thomas kenmerkte.
Stro
In 1273 kreeg hij tijdens de heilige Mis een visioen,
dat zo mooi was dat hij na de Mis
geen woord kon uitbrengen en niet aan het werk ging.
Toen men hem vroeg wat er aan de hand was, zei hij:
“Ik kan niet meer, alles wat ik geschreven heb,
lijkt me stro, vergeleken bij wat ik heb gezien”.
Het jaar erop, 1274, werd hij ziek,
terwijl hij onderweg was naar het concilie van Lyon.
Zijn laatste gebed
De laatste woorden sprak Thomas
na het ontvangen van het viaticum:
”Ik ontvang U, prijs van de verlossing van mijn ziel.
Ik ontvang het viaticum van mijn pelgrimstocht.
Uit liefde tot U heb ik gestudeerd, gewaakt.
U bent het voorwerp geweest van mijn prediking, van mijn onderricht.
Niets heb ik gezegd tegen U.
Als ik niet goed heb onderricht over dit sacrament,
onderwerp ik mij aan het oordeel van de heilige Kerk van Rome,
in gehoorzaamheid daaraan, verlaat ik dit leven”
Gebed, nederigheid, gehoorzaamheid en eenvoudige dienstbaarheid:
Dat is de geest waarin de H. Thomas van Aquino leefde