Nieuwe pastoors geïnstalleerd voor het Gooi
Feestelijke viering in Blaricum (Evangelie Joh. 8, 1-11)
Zaterdag 5 april was ik in Blaricum voor de installatie van de nieuwe priesters voor de parochies in 't Gooi: voor de parochie van Naarden en Bussum (H. Drieëenheid) en de samenwerkende parochies van Blaricum, Huizen en Laren. Verslag van een feestelijke viering.
Vertegenwoordigers
Bij de viering was de burgemeester van Blaricum aanwezig,mw. drs. Barbara (B.M.) de Reijke MBA, die ook banden heeft met de Obrecht-kerk, waar zij vandaan komt. Ook vertegenwoordigers van protestantse kerkelijke gemeenschappen namen aan de viering deel. We zijn dankbaar voor hun aanwezigheid!
Vliegend evangelie
De beide nieuwe priesters waren al ingewerkt, want zij zijn al een half jaar geleden in de parochies begonnen; dat was ook te merken: in het openingswoord refereerde vice-voorzitter Florent Vlak er aan dat de parochie met verdriet en weemoed afscheid had genomen van pastoor-deken Carlos Fabril, die vele jaren in de regio werkzaam was geweest en "het vliegend evangelie" werd genoemd omdat hij met gezwinde spoed op de fiets door de parochie trok om zieken en andere parochianen te bezoeken.
Onverstandige bisschop
Maar intussen waren de parochies gewend aan de nieuwe priesters en gelukkig met deze opvolging. Een parochiaan die me destijds had geschreven dat de bisschop een zeer onverstandige beslissing had genomen, kwam nu (nogmaals) om me te laten weten dat hij het niet goed had gezien. Gelukkig maar!
Samen vooruit...
Maar de installatie was nog steeds niet gebeurd. Op deze zaterdagmiddag waren mensen uit alle parochies van de regio samen gekomen voor deze gebeurtenis. Een projectkoor, samengesteld uit mensen van alle genoemde plaatsen luisterde de Eucharistieviering op, zelfs met een voortreffelijk gezongen meerstemmige Mis en Panis Angelicus. Aan het einde van de viering sprak pastoor-moderator Sandor Koppers enige dankwoorden voor het hartelijk onthaal en de mooie viering: we willen graag, zo sprak hij, dat de neuzen dezelfde kant opstaan: samen willen we vooruit, zo hebben we afgesproken. Applaus volgde.
Concelebranten
Naast de nieuwe priesters, pastoor moderator Sandor Koppers en pastoor in solidum Elroy Kaak, concelebreerden pastoor Nico van der Peet die in het pastoraal team de bijzondere zorg voor de nu 100 jarige Larense basiliek heeft, en kapelaan Mikel Palic, die zorg had gedragen voor de organisatie van de viering. Op het laatste moment had hij toch nog weer heel wat te regelen maar met een heel kleine vertraging begon de prima voorbereide plechtigheid. Maar belangrijk zijn natuurlijk ook alle vrijwilligers; zij zorgen voor koffie, voor het schoonmaken van de kerk, voor de zang, het dienen en natuurlijk het kosteren. Als vertegenwoordiger van hen allen staat onder aan dit artikel één van de kosters afgebeeld.
Installatie
Aan het begin van de viering legden de beide priesters de ambtseed af, nadat hun benoemingsbrief was voorgelezen, daarna verklaarde ik hen voor geïnstallerd
Ontmoeting
Na afloop had ik veel gelegenheid om parochianen te ontmoeten, waarbij ik weer veel mooie verhalen heb gehoord en natuurlijk ook over ziekte, lijden en eenzaamheid: ook die maken deel uit van ons leven...
Oordeel niet als de Schriftgeleerden en Farizeeën..!
VIJFDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD C
Aan het begin van de preek heb ik een compliment gemaakt naar het projectkoor dat een goed en welluidend voorbeeld van samenwerking gaf.
De nieuwe priesters
Vandaag is dan het moment gekomen
dat ik jullie, beste pastoor Sandor Koppers
en pastoor Elroy Kaak,
mag installeren
voor het samenwerkingsverband Huizen, Blaricum, Laren
en de parochie van de H. Drieëenheid
van Naarden en Bussum,
pastoor Koppers als moderator
en pastoor Kaak als pastoor in solidum.
Dat wil zeggen dat pastoor Sandor Koppers
de pastoorstaken coördineert,
die door beide priesters zullen worden uitgeoefend.
Intussen zijn jullie al aardig ingewerkt
en samen met pastoor Nico van der Peet
en kapelaan Mikel Palic
zijn jullie er voor de mensen
die aan jullie pastorale zorgen zijn toevertrouwd,
ook voor de mensen die verder af staan
van geloof en kerk
of die zoekende zijn.
Waar leef je voor?
Wat is de zin van je leven?
En hoe kun je een relatie krijgen
met God als je vader en Heer?
Van harte wens ik jullie
veel zegen toe en al het goede
voor jullie als persoon
en voor je inzet voor Christus en Zijn Kerk.
Oordelen
Dat mensen gemakkelijk oordelen,
is ons allemaal wel bekend.
Soms maken we ons er zelf schuldig aan,
soms kunnen we er slachtoffer van worden.
Je kunt pijnlijk worden getroffen
door wat anderen van je zeggen.
Mensen beoordelen wat andere mensen doen,
maar ze zien de buitenkant.
Ze kennen meestal niet de omstandigheden,
de levensgeschiedenis en het hart van de mensen
die zij oordelen.
De zaak maar niet de persoon...
Als Jezus ons leert dat we niet moeten oordelen
- “Oordeelt niet opdat je niet geoordeeld worde” -,
bedoelt Hij met name dat je niet moet vergeten
dat we niet het laatste oordeel kunnen vellen,
alleen God kent ons hart en onze diepste gedachten.
Ieder mens moet oordelen
over goed en kwaad
en de juiste keuzes proberen te maken,
maar de persoon kunnen we uiteindelijk niet beoordelen.
In het zand geschreven
Bij de beschuldigingen
tegen die overspelige vrouw in het evangelie
schrijft Jezus in het zand.
God schrijft onze zonden in het zand,
Hij beitelt ze niet in marmer vast.
Als de wind erover blaast, is alles weg;
en als de heilige Geest
als een ademtocht over ons leven blaast
en ons hart verandert,
zijn onze zonden vergeven.
Jezus gaf ons daarvoor een speciaal sacrament,
de biecht als sacrament van vergeving.
God beitelt ons niet vast
in wat we verkeerd hebben gedaan,
Hij geeft ons nieuwe kansen.
Gedetineerden
In een medisch tijdschrift stond het verslag
van een wetenschappelijk onderzoek:
81,7 % van alle gedetineerden
had ooit een psychiatrische stoornis,
bij 65,5 % was die stoornis nog aanwezig.
Dat is dus heel hoog
en het kan niet anders
dan dat zoiets weegt op de levensloop
en de daden van die personen;
Daarmee is de verkeerde daad
nog steeds te veroordelen,
maar de schuld is er wel minder door.
Het geeft weer eens aan
dat we niet de persoon kunnen beoordelen,
wél het goed of kwaad van de daad.
Menselijk oordeel en Gods oordeel
Jezus bedoelt dus niet dat er nooit
enig oordeel geveld mag worden,
dat zou ook niet kunnen,
want kwaad blijft kwaad;
slachtoffers en de maatschappij
hebben recht op bescherming;
het recht moet zijn loop hebben.
Maar iedere rechter zal bijvoorbeeld weten
dat het oordeel dat hij velt
niet het laatste en definitieve oordeel zal zijn.
Er is er maar één die dat oordeel kan geven,
God alleen kan onze levensgeschiedenis
en die van alle mensen meten en doorgronden,
alleen Hij kan onze diepste drijfveren,
onze geneigdheden en gedachten helemaal begrijpen.
Zelfs wij begrijpen onszelf soms niet.
Daar moeten we zelf altijd rekening mee houden
in ons oordeel over anderen
en ook in ons oordeel over onszelf:
het kwade blijft kwaad, het slechte blijft slecht,
de zwakken hebben recht op bescherming,
maar we mogen ook hopen op een zeker begrip,
dat mensen ons niet vastpinnen op onze fouten,
maar kansen geven om te groeien.
Wie zonder zonden is...
Dan zit er nog een uitnodiging
in het evangelie van vandaag:
“Laat degene onder u die zonder zonden is...”.
Niemand is zonder zonden.
We zijn uitgenodigd om onze fouten en gebreken,
onze zonden onder ogen te zien,
zoals dat gebeurt aan het begin van iedere Mis.
Dat is niet om er depressief van te worden,
maar juist om milder en begripvoller
de onvolkomenheden van anderen te zien:
je bent zelf ook maar een mens...
Wie zonder zonden is...
Onwaarachtige beoordeling
Op deze zondag horen we het verhaal
van de overspelige vrouw.
Ze is betrapt, ze kan er niet meer onderuit.
De feiten staan vast,
de straf moet worden opgelegd,
denken de schriftgeleerden en Farizeeën.
De eerste onrechtvaardigheid begint er al mee
dat er geen sprake is van de man
met wie zij het overspel heeft gepleegd,
die lijkt vrijuit te gaan.
Dat is natuurlijk al een oneerlijke, ongelijke behandeling.
Verder wordt er niet gevraagd
naar wat er precies is gebeurd.
Is de vrouw gedwongen?
In wat voor omstandigheden heeft zij gehandeld,
wat was er bij haar aan de hand,
hoe kwam zij ertoe?
En het diepste oordeel dat er bij die Schriftgeleerden leeft
is een oordeel over Jezus:
ze brengen die vrouw bij Hem
in de hoop Hem ergens van
te kunnen beschuldigen.
Reflectie
Het is een uitnodiging tot reflectie, tot bezinning,
ook aan ons...
Hoe rechtvaardig is je oordeel over anderen
en wat zij de beweegredenen erachter?
Hoe eenvoudig denk je over jezelf...
Zo worden we in deze veertigdagentijd uitgenodigd
tot reflectie, tot bezinning en een nieuw begin...