Magazine Week van het Katholiek Onderwijs verschenen
Vlak voor kerstmis heeft de Nederlandse Katholieke Schoolraad het Magazine Week van het katholiek Onderwijs gepubliceerd. Eerder al bleek uit een door de NKSR gehouden enquete dat veel scholen hebben meegedaan met de Week van het Katholiek Onderwijs die van 6-10 oktober voor het eerst werd gehouden. Dat is natuurlijk verheugend. In het Magazine wordt terug geblikt op de Week met verhalen uit allerlei scholen. Niet alleen over wat zij met die Week hebben gedaan, maar ook over hoe zij het katholieke karakter van de school gestalte geven.
Basisschool De Lens uit Mill had eerst wel wat aarzeling: het was al dierendag en kinderboekenweek in diezelfde periode, nu kwam ook de Week van het Katholiek Onderwijs er nog bij. En leraren moeten al zo veel! Die reactie was natuurlijk begrijpelijk, maar bij nader toezien werd duidelijk dat het materiaal voor de Week van het Katholiek Onderwijs perfect insprong op die beide andere thema's en er dus juist een mooie combinatie mogelijk was. De Lens is er dan ook positief ingesprongen en besloot de Week met een prachtige viering. Twee scholen uit het noorden van ons land, de Hoeksteen in Emmer-Compascuum en Sint Theresia in Barger-Compascuum zijn gegaan voor een armoede-project met een inzamelingsactie begeleid door een project over Franciscus die zelf als armne gaat leven. In het artikel in het Magazine wordt duidelijk hoe deze scholen aan de slag zijn om hun katholieke identiteit te beleven en op de agenda te houden. Het Alberdingk Thijm uit Hilversum ontwikkelt een Master voor leidinggevenden in het (katholiek) onderwijs, waarin de visie op katholiek onderwijs wordt verhelderd. De R.K. Basisschool Bernadette Maria uit Delft vertelt hoe de identiteit vaak onder druk staat van de onderwijsinspectie met dwingende Cito-normen en dat de school er stevig aan moet trekken om identiteit geen sluitpost te laten zijn. D'Oultremontcollege in Drunen is een katholieke middelbare school waar docent Bill Banning met grote passie het vak godsdienst-levensbeschouwing geeft. Binnenkort promoveert hij op een onderzoek naar de roeping en religieuze visie van 210 leraren die hij voor het onderzoek heeft geenqueteerd; ook een dubbelinterview onder 18 leraren PO en VO maakte deel uit van dit onderzoek (NB op 22 april 2015 heeft hij zijn proefschrift met succes verdedigd aan de Universiteit van Tilburg). Over het Maurick college in Vught en de gerichtheid van deze school op internationalisering, begripo en dialoog. Het thema van de veilige school komt aan bod in een verslag over de R.K. Jenaplanschool De Phoenix in Zwolle, waar ook regelmatig vieringen en bezinningsmomenten zijn. De Rosa school in Den Haag is een multiculturele school; de katholieke identeit betekent hier dat bepaalde evangelische waarden worden geleefd en doorgegeven, waarbij bijbelverhalen een goede rol spelen. "De christelijke waarden staan centraal en van daaruit staan we open voor andere culturen en religies", vertelt directeur Wally van der Vlugt van de Bisschop Bekkersschool, één van de scholen van de Katholieke Onderwijscentrale, die bewust bezig is met katholieke identiteit.
Tenslotte heb ik zelf ook een artikel geschreven voor het Magazine over identiteit van katholiek onderwijs. In feite is dit de tekst van de Mijn Plein lezing die ik begin september over dit thema heb gehouden en die ook elders op deze website te vinden is.