Eerste exemplaar Kennisbasis godsdienst/levensbeschouwing aangeboden
voor godsdienst/lkevensbeschouwing op PABO's
Op vrijdag 6 februari kreeg ik in Den Bosch voor de Sint Jan van het VKLO (Vereniging Katholieke Lerarenopleidingen) bestuur (Astrid Venes, Jan Heijmans ern Winfried Roelofs, bijgestaan door adviseur Jan Arts) het eerste exemplaar van de uitgave van de Kennisbasis Godsdienst / levensbeschouwing overhandigd, die door het werk van een projectgroep tot stand is gekomen in overleg met de bisschoppen.
Het initiatief tot deze kennisbasis is in overleg met mijzelf als bisschop-referent genomen door de VKLO die docenten godsdienst / levensbeschouwing wil inspireren en uitdagen om leerkrachten te leren werken binnen de katholieke traditie van de basisschool. De kennisbasis biedt een toegang om centrale concepten van het geloof vanuit een context te leren ontdekken en hanteren. Die centrale contexten zijn: het ervaren van transcendentie, het ervaren van contingentie en het ervaren van traditie. In een appendix zijn de thema's - centrale inhouden van het katholieke geloof - opgenomen die met behulp van deze contexten betekenisvol worden voor met name de PABO-studenten, die het vak godsdienst / levensbeschouwing geven op de basisscholen. De appendix geeft de centrale thema's van het geloof aan die essentieel zijn voor het behalen van de katholieke akte van bekwaamheid.
De totstandkoming van het tweede deel van de kennisbasis is in overleg met de bisschoppen tot stand gekomen en te danken aan een projectgroep waarvan deel uit maakten: Elizabeth Bodden Hosang, Leontien Dekker, Mipo Descheemaeker, Liesbeth Stalmeier, Peter Teune en Marcel Zagers. Elizabeth Boddens Hosang en Liesbeth Stalmeier waren hiervoor door de bisschoppen voorgedragen. De bisschoppelijk gedelegeerden zijn betrokken in het project van implementatie van de kennisbasis en de daaropvolgende visitatie.