De betekenis van een altaar
Altaarwijding in de Begijnhofkapel in Amsterdam
Op 7 september vierden we in de fraai vernieuwde en opgeknapte Begijnhofkapel de wijding van een nieuw altaar. Een betekenisvolle plechtigheid die werd gevierd met de deelname van betrokken gelovigen.
Aanbidding
De begijnhofkapel heeft een bijzonder belang: zij is het centrum van de verering van het Sacrament van mirakel (Mirakel van Amsterdam) en een centrum voor de Associee's van de pater van het Heilig Sacrament aan we de kapel is toevertrouwd. Op vele momenten van de week is er aanbidding van het uitgestelde Sacrament: Maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag: 16.00-17.00 uur en 17.30-18.30 uur'; Donderdag: 09.30-17.00 uur en 17.30-18.30 uur; Eerste vrijdag van de maand: 09.30-17.00 uur en 17.30-18.30 uur; Andere vrijdagen: 09.30-10.30 uur Zaterdag: 09.30-10.00 uur en 17.00-18.00 uur en op Zondag:17.00-18.00 uur.
Plechtige viering
Een altaarwijding is een bijzonder plechtige viering: aan het begin van de viering worden de gelovigen en het altaar met gewijd water besprenkeld. Na de geloofsbelijdenis wordt de Litanie van alle heiligen gezongen en het wijdingsgebed uitgesproken, waarna het altaar met chrisma wordt gezalfd en bewierookt. Tenslotte wordt het altaar bekleed en worden de kaarsen ontstoken waarna de Mis wordt vervolgd met het Eucharistisch gedeelte.
Concelebranten
Naast de paters van het H. Sacrament, pater Pieter van Wijlick, pater Aad van Ruiten en p. Gerard Wijers en een missionairs uit Mocambique, concelebreerden de vicaris generaal mgr. dr. Bart Putter en de deen van Amsterdam, drs. Eric Fennis. Mgr. Jan van Burgsteden was in koorkleding aanwezig. In de kerk waren onder meer vertegenwoordigers van de Stichting Begijnhof, het Gezelschap van de Stille Omgang, de architect en de maker van het altaar. Na afloop van de viering was er een receptie in de Engelse kerk, tegenover de Begijnhofkapel.
Homilie
De Heer aanbidden in geest en waarheid
H. EUCHARISTIE EN ALTAARWIJDING BEGIJNHOFKAPEL
Broeders en zusters,
Het is mij een vreugde vandaag in deze kapel
het nieuwe altaar te mogen consacreren.
Rond het altaar
Het altaar is voor ons allen een belangrijke plaats,
een geestelijk centrum,
samen met het tabernakel
is het altaar het hart van een kerk of kapel
allereerst natuurlijk omdat daar
de heilige Eucharistie wordt gevierd.
Wij komen samen rond het altaar,
dat een teken en symbool is
van de Heer Jezus Christus,
die het middelpunt is en de bron
van ons samen komen.
En het Woord dan?
Natuurlijk is het Woord van God,
dat wij horen als uit de heilige Schrift wordt gelezen,
ook heel belangrijk:
God zelf is daarin aanwezig en Hij spreekt tot ons.
Toch is de aanwezigheid van de Heer
in de heilige Eucharistie
nog weer van een andere orde,
die is uniek, Hij is daar met Zijn lichaam en bloed,
Zijn ziel en Zijn godheid
werkelijk en wezenlijk tegenwoordig.
Waar wij van leven
Dat het altaar in het centrum staat
maakt tegelijk duidelijk
dat de Eucharistie
voor de viering waarvan het altaar is bestemd,
het hart is van ons geloof,
de bron van waaruit wij leven
en het hoogtepunt van heel het christelijk leven,
want de Eucharistie
stelt het offer van Jezus tegenwoordig,
Zijn leven, dood en verrijzenis;
hier wordt de levensgemeenschap met God
en de eenheid van de kerkgemeenschap
tot stand gebracht
en ons samen komen rond het altaar
is dus ook een belijdenis:
wij leven, Heer, van het offer
dat U voor ons heeft opgedragen.
Het mooiste, het liefste...
De eucharistie is een onuitputtelijke rijkdom.
Het is een offer dat Jezus
uit liefde voor ons heeft gebracht
en dus iedere keer als wij hier samen komen,
vieren we dat God oneindig veel
van ons houdt.
Hij heeft ons Zijn Zoon gegeven,
het liefste, het mooiste dat Hij te bieden had.
De Eucharistie vieren rond dit altaar
dat we vandaag mogen consacreren,
is dus dankbaar eraan denken
dat God oneindig veel van ons houdt.
Niet alleen...
Heb je verdriet, voel je pijn,
gaat het allemaal niet zo gemakkelijk meer?
Leg het geestelijk op het altaar,
biedt het met Jezus aan de Vader aan,
verenig het met Zijn liefdesoffer
en denk eraan dat je
in Gods liefde bent opgenomen.
Je bent niet alleen,
je staat er niet alleen voor!
De vruchten
Denk er ook aan dat Gods Zoon
dit offer heeft gebracht,
dat het Hem zoveel lijden,
zoveel pijn en moeite heeft gekost,
maar dat dit grote lijden
enorm vruchtbaar werd.
Mede-verlossers
Dat nodigt ons uit om ons eigen lijden
mee op het altaar te leggen
en aan te bieden
en te vragen dat God het vruchtbaar zal maken.
We zijn uitgenodigd om medewerkers te worden
aan de verlossing die Jezus Christus heeft gebracht.
Dus als de Eucharistie hier wordt gevierd
en na de consecratie hostie en kelk worden getoond:
aanbid hem dan in Geest en waarheid
en zie voor je geestesoog
hoe je verenigd bent met de heiligen en engelen
die hun gebed en offers opdragen
en God loven en prijzen.
Te hemels?
Klinkt dit misschien allemaal te hemels?
Zou je denken dat het toch veel belangrijker is
als wij ons wijden aan de aarde,
aan onze opdracht hier in deze wereld,
die zoveel haat en geweld, zoveel armoede,
zoveel criminaliteit kent en zoveel vervuiling
en verandering van het klimaat?
Als we ons zo op de Eucharistie richten,
op de aanbidding en de lofprijzing,
zijn we dan niet onwerkelijk bezig
en zonderen we ons dan niet af
van de werkelijkheid om ons hen?
Afstand nemen om beter te zien
Ja en nee!
Zeker, we nemen wat afstand,
we zien alles in een ander perspectief,
we nemen een onzichtbare werkelijkheid
in ogenschouw.
Maar is dat niet precies wat nodig is
om onze taak hier op aarde
te kunnen volbrengen?
Is dat niet wat je moet doen
om een bijdrage te leveren
aan het oplossen van de problemen?
We ervaren het zelf ook al
in gewone menselijke dingen.
Als we ons bijvoorbeeld door een bepaald probleem
laten opslokken,
dat probleem onze gedachten bepaalt,
we er misschien niet eens van kunnen slapen,
dan kan het zijn dat we juist geen oplossing kunnen vinden,
terwijl die oplossing ons vaak gegeven wordt
wanneer we een beetje afstand nemen,
waardoor we alles in een beter perspectief gaan zien.
Zo kan een vakantie al wonderen doen,
maar als onze geest afstand neemt
en vrij is voor God - vacare Deo -
dan zullen we nog beter
de verhoudingen kunnen zien
en de wil van God kunnen onderscheiden.
De eredienst leert het ons
De eredienst, de aanbidding en lofprijzing
- niet een uiterlijke eredienst,
maar een aanbidding in geest en waarheid,
met ons hart -
leren ons pas recht
wat te doen en hoe het te doen,
omdat dan het licht van God erover schijnt.
Een plaats van aanbidding
Daarom bid ik vandaag
dat dit altaar en deze kapel
ene plaats mag zijn van ontmoeting
en vereniging met de Heer,
een plaats van aanbidding,
dat vraag ik voor dit altaar en deze kapel
die op een bijzondere wijze zijn gewijd aan de Eucharistie
door het Paasmysterie dat hier wordt gevierd,
door de aanbidding,
door de Congregatie van het H. Sacrament
die hier aanwezig is
en door het Mirakel van Amsterdam
dat hier wordt vereerd.
Moge Gods zegen rusten
op dit altaar
en op allen die hier komen.
Dan zullen we ook onze taak in de wereld
beter kunnen vervullen.