Arsacal
button
button
button
button


Zoeken

Zoek pagina's met de zoekwoorden:

én én


Zoekresultaten voor “Duisternis”

TV Mis in de kathedraal derde zondag van Pasen B
overweging_preek - zondag, 14 april 2024
Op de derde zondag van Pasen was de TV Mis vanuit de kathedraal met zang van het Kathedrale koor. In de preek stonden we stil bij geloofstwijfels. Voor veel mensen is het moeilijk om te geloven. En zo gek is dat niet.



eerste kerstdag in de kathedraal
overweging_preek - maandag, 25 december 2023
Ook op eerste Kerstdag was het feestelijk in de kathedraal. Opnieuw was de kathedrale basiliek nagenoeg vol en zong het kathedrale koor. "Ik voelde me even in de hemel", zei een mevrouw me tijdens het kerstwensen na afloop. En zo was het ook. Het evangelie ging over het Licht dat door de geboorte van Jezus in de wereld is verschenen, het begin van het Johannes evangelie. Maar wat geeft ons licht? En hoe kan dat licht in je leven schijnen?



Wees blij in de hoop (Rom. 12, 12)
overweging_bezinning - zondag, 26 november 2023
Het thema van de wereldjongerendag van 2023 was "Wees verheugd in de hoop"(Rom. 12,12). Dat klinkt gemakkelijk maar wat kun je doen als je last hebt van depressieve gevoelens?



overweging_preek - maandag, 20 november 2023
Op maandag 20 november waren de priesters van het bisdom uitgenodigd en gevraagd om samen te komen in het Diocesaan heiligdom in Heiloo voor een ontmoetingsdag rond de thema's die ik bij mijn aantreden als prioriteit heb aangegeven. Pater Johan te Velde leidde dit in. Er was aanbidding en we vierden de Eucharistie. En er was ruimschoots tijd voor onderlinge ontmoeting en gesprek. In de preek stond ik stil bij...



overweging_preek - zaterdag, 8 april 2023
In de kathedraal vierde ik de Paaswake, waarin we de overgang van duister naar licht, van de tijd van verwachtend uitzien naar de vervulling in de verrijzenis beleven. Twee volwassenen ontvingen het heilig doopsel, het vormsel en de eerste communie.



overweging_preek - zondag, 26 maart 2023
Zondag 26 maart hoorden we het evangelie van de opwekking van Lazarus (Jo. 11, 1-45). Ik was in de kathedraal voor de heilige Mis en daar stonden we stil bij dit evangelie: hoe dood is dood? Wat als alles donker en uitzichtloos is?



Eerste kerstdag, het Licht der wereld in de stal van Bethlehem
overweging_preek - zondag, 25 december 2022
Als je in de stal kijkt zie je een tafereel vol vrede en vreugde. Maar kan dat wel? Want die stal is sober en tochtig, geen fijne plaats om je kind te krijgen. Is dat wel reëel? Ik denk het wel, daarover ging het in de homilie van de TV-mis, zie hieronder ook. Na de Hoogmis was er afscheid van onder meer enkele prominente betrokkenen bij het kathedrale koor



TV Mis kathedraal, tweede zondag Advent A
overweging_preek - zondag, 4 december 2022
Op de tweede zondag van de Advent was de TV-Mis uit de kathedraal. We stonden in de homilie stil bij het optreden van Johannes de Doper die vrijmoedig sprak en tot bekering opriep. Maar wanneer moet je spreken en wanneer is het beter te zwijgen?



De grondtoon van ons leven is Pasen!
nieuws - zondag, 17 april 2022
Op Paaszondag was ik in de sint Nicolaasbasiliek voor de heilige Mis die via Eurovisie in verschillende Europese landen werd uitgezonden, voorafgaand aan de zegen Urbi et Orbi van paus Franciscus. In de door de Capella Nicolai o.l.v. Giles Brightwell fraai gezongen Mis waren vele gelovigen: een half uur voor de viering zat de kerk al vol...



De Heer is verrezen
overweging_preek - zaterdag, 16 april 2022
Hoogtepunt van het liturgisch jaar is de PAASWAKE. Die heb ik in de Kathedraal gevierd met het doopsel van een volwassene, zoals dat ook in veel andere kerken van ons bisdom plaatsvond. Pasen is licht in een donkere wereld, omdat de Heer verrezen is.



Een Paaswens met twee gedichten
nieuws - zaterdag, 16 april 2022
Van harte wens ik U allen een zalig en gezegend Paasfeest! De steen op het graf en de dood en duisternis daarbinnen zijn ook een teken van de steen op het hart en het gebrek aan perspectief van wie geen hoop hebben. Het stralend licht van de opgestane Heer vervult ons met nieuwe hoop en vreugde. Moge de Paaswens van de Verrezene "Vrede zij u" meer werkelijkheid worden in de wereld, in ons leven en in ons hart. Twee gedichten van Antonio (pseudoniem), die ik ontving mogen deze wens onderstrepen.



Tekst van Huub Oosterhuis op muziek van Tom Löwenthal
nieuws - zaterdag, 9 april 2022
Zaterdagmiddag was ik voor het eerst van mijn leven in de ‘Rode Hoed’, waar een uitvoering werd gegeven van teksten van Huub Oosterhuis op muziek gezet door onder meer Antoine Oomen en Tom Löwenthal. De teksten die het Koor van de Ekklesia en alle aanwezigen zongen waren een bede om recht en vrede, heel toepasselijk in deze tijd... Maar ook een verwijzing naar de Eucharistie ontbrak niet.



Pater Frans van der Lugt en zijn werk herdacht
overweging_bezinning - dinsdag, 5 april 2022
Dinsdagochtend 5 april vond in de Obrechtkerk (O.L. Vrouw van de allerheiligste rozenkrans) in Amsterdam een gebedsviering plaats als start van de ‘Walk for Homs’ een meerdaagse pelgrimstocht te gedachtenis aan de in 2014 in Homs (Syrië) vermoorde Jezuïet, pater Frans van der Lugt. Zijn nichtje Anne-Claire had het initiatief genomen en er is veel belangstelling voor, ook van media.



Zondag van de heilige Familie
overweging_preek - zondag, 26 december 2021
Op tweede kerstdag, feest van de heilige Familie, was ik in de grote bedevaartkapel van Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo voor de Eucharistieviering. We stonden stil bij de waarde van gezin en familie, maar ook bij de pijn als het niet lukt. We oordelen niet, maar willen graag helpen en begeleiden. Het is goed om met geloof naar je relatie te kijken...



Dagmis in de kathedraal
overweging_preek - zaterdag, 25 december 2021
Van harte wens ik iedereen een zalig kerstmis! Op eerste kerstdag werden in de kathedraal en in de kerken van de regio verschillende extra Missen gevierd om toch zoveel mogelijk mensen de gelegenheid te geven een kerstviering bij te wonen nu het maximum kerkbezoekers tot vijftig is beperkt.



En een ongewenste overgang naar de katholieke kerk
overweging_preek - zondag, 12 december 2021
Op zondag "Gaudete", de derde zondag van de Advent (12 december) was ik in de St. Laurentiuskerk in Heemskerk voor de inwijding van de 19 glas-in-lood-ramen die werden gerestaureerd. Het was een mooi feest. Maar ze hebben wel last van een ongewenste overgang naar de katholieke kerk.



Paaswake in de Kathedraal
overweging_preek - zaterdag, 3 april 2021
In de kathedraal heb ik de Paaswake gevierd, dit jaar iets vroeger dan anders en natuurlijk met weinig mensen, maar deze bijzondere viering was niettemin een mooi en vreugdevol gebeuren. Het licht van de paaskaars dat binnen wordt gedragen, heeft een indrukwekkende symboliek. Hoe zit het met het licht en donker in je eigen leven?



Zozeer heeft God de wereld lief...
overweging_preek - zondag, 14 maart 2021
Zondag 14 maart hebben we in de kathedraal bijzonder voor paus Franciscus gebeden, die de dag ervoor de achtste verjaardag van zijn pauskeuze herdacht.Ik was er toen bij op het Sint Pietersplein, een bijzondere herinnering... Verder stonden we in gebed stil bij de aanstaande verkiezingen, waarover de Nederlandse bisschoppen afgelopen week een brief hebben geschreven. In de preek stonden we stil bij de biecht en de liefde van God: "Zozeer heeft God de wereld liefgehad...".



Dagmis van Kerstmis (TV-mis) in Amsterdam
overweging_preek - vrijdag, 25 december 2020
Op eerste kerstdag heb ik de dagmis gevierd in de Sint Nicolaasbasiliek in Amsterdam, waar deze kerst de KRO-Eucharistievieringen vandaan komen.Ook de nachtmis was vanuit de Nicolaas uitgezonden.



Nachtmis in de kahtedraal
overweging_preek - donderdag, 24 december 2020
De nachtmis in de kathedraal was voor een lege kerk vanwege de maatregelen door de corona-pandemie. Plebaan mgr. Bart Putter concelebreerde, samen met kapelaan Johannes van Voorst tot Voorst. De Sorelle zongen prachtig en titulair organist dr. Ton van Eck bespeelde het orgel. En vele mensen waren verbonden via Kathedraal TV. Zalig Kerstmis!



Digitale viering voor de medewerkers van het bisdom
overweging_bezinning - vrijdag, 18 december 2020
Vrijdag 18 december waren de bisdom-medewewrkers digitaal bij elkaar voor de Kerstviering, normaal een gezellig gebeuren, met mooie zang, gebed, een overweging en een glas na afloop. Nu waren we dus op deze manier met elkaar verbonden. Bisdom-medewerkers hadden leuke filmpjes gemaakt die ze deelden en ik heb een overweging gehouden, rond het thema licht en duisternis... want het zijn rare tijden...



geschiedenis, ontwikkeling van de leer, betekenis en bijbelse achtergrond
artikel_maria - dinsdag, 8 december 2020
Op het hoogfeest van de onbevlekte ontvangenis van Maria heb ik in het museum Ons' Lieve Heer op Solder als afsluiting van de presentatie "Lieve Maria", rond het Maria-beeld uit rond 1700 van het musem, onderstaande lezing gehouden over de onbevlekte ontvangenis van Maria.



Op feestdag H. Franciscus van Assisi gepubliceerd
nieuws - zondag, 4 oktober 2020
Met de beginwoorden Fratelli tutti- allen broeders (en zusters) - kiest paus Franciscus weer voor het gedachtegoed van Sint Franciscus van Assisi als uitgangspunt van een encycliek. In Laudato Si’ uit 2015 sprak de paus zich duidelijk uit over de aarde als gemeenschappelijk huis, over het milieu en klimaat(verandering) en over de verdeling van goederen en grondstoffen. In deze nieuwe encycliek is broederschap en sociale vriendschap tussen mensen het centrale thema.



We verlangen naar de heilige communie...
overweging_preek - zondag, 26 april 2020
Op de derde zondag van Pasen, werd in de kathedraal de Familiedag gevierd, die iedere vierde zondag van de maand in Haarlem wordt gevierd, gewoonlijk in de St. Josephkerk, maar nu on-line vanuit de kathedraal. Tenminste... daar lag op deze dag ineens een flinke hobbel.



Paaswake in de kathedraal
overweging_preek - zaterdag, 11 april 2020
Zaterdagavond 11 april werd de Paaswake gevierd in de lege kathedraal... Velen hebben die echter on-line gevolgd, meegebeden en meegevierd, misschien sommigen thuis ook met een eigen paaswakekaarsje in de hand. Want daar begint de Paaswake mee: de intocht van de paaskaars, symbool van Christus, het Licht dat alle duisternis verlicht.



Gebed voor onze samenleving
nieuws - zondag, 29 maart 2020
In de kathedraal is op de vijfde zondag van de veertigdagentijd gebeden voor allen die slachtoffer geworden zijn van het virus of juist nu anderen bijstaan. Hierbij de tekst van deze gebeden.



Dagmis van Kerstmis in Heiloo
overweging_preek - woensdag, 25 december 2019
Voor de dagmis van Kerstmis was ik in de grote bedevaartkapel in Heiloo. Na de nachtmis daar in een volle kapel met rector Jeroen de Wit, werd de dagmis gevierd met een Mozartmis van het koor.



Twee opties op het feest van Christus Koning (jaar C)
overweging_preek - zondag, 24 november 2019
Bij de repetitie vóór de mis was magistra cantus Sanne Nieuwenhuijsen nog een beetje in de sfeer van het Sint Caeciliafeest (zie foto), dat ook de kathedrale koren nogal uitbundig vieren. Maar wees niet ongerust: tijdens de Mis was zij (en het voltallige kathedrale koor) weer helemaal in de sfeer van het feest dat we op deze zondag 24 november vierden: Christus Koning!



Bij het afscheid van mr. Jos van Gennip
artikel_onderwijs - woensdag, 22 mei 2019
Bij gelegenheid van het afscheid van mr. Jos van Gennip van Socires en van het SSKO, een steunfonds voor katholiek onderwijs, werd in het Sint-Janscentrum een klein symposium gehouden rond het thema: de Encycliek Laudato Si' (over klimaat en milieu) en het katholiek onderwijs, waarbij ik een lezing over dit thema heb gehouden.



Avond van de martelaren in de Sint Nicolaasbasiliek
overweging_preek - vrijdag, 12 april 2019
Vrijdagavond 12 april werd in de Sint Nicolaasbasiliek de avond van de martelaren gehouden, waarbij de duizenden christenen werden herdacht die door tegen christenen gericht geweld om het leven zijn gekomen... Het zijn er veel en er is maar weinig aandacht voor hen...



Dag van Godgewijde leven (Maria Lichtmis)
overweging_preek - zaterdag, 2 februari 2019
Van vrijdag 1 op zaterdag 2 februari was ik in priorij Thagor van de Kanunnikessen van het heilig Graf in Sint Odiliënberg, waar mw. mr. Erica Schruer werd ingekleed en haar noviciaat begon. Na de inkleding, die in het slot gebeurt, vierden we de Latijnse Vespers in de kapel van de zusters en de dag erop was de Hoogmis van het feest van de Opdracht van de Heer in de tempel (Maria Lichtmis).



een Kind komt de wereld redden
overweging_preek - dinsdag, 25 december 2018
De dagmis van Kerstmis heb ik in de H. Engelmunduskerk in Driehuis gevierd. De kerk was mooi versierd en de beide Nachtmissen - een kinderviering en een 'gewone' nachtmis - waren druk bezocht. Nu was het wat minder druk; we stonden in het volle licht van de eerte kerstdag stil bij het Woord dat mens geworden is en het licht dat in de duisternis schijnt.



Bartimeüs zag het goed
overweging_preek - zondag, 28 oktober 2018
Op de dertigste zondag door het jaar lezen we het evangelie van Bartimeüs (Mc. 10, 46-52), een man met geloof, een man met moed. Hij bleef geloven en vertrouwen waar iedereen hem daarvan probeerde af te houden. Hij zag het beter dan velen om hem heen!



Paaswake in de kathedraal
overweging_preek - zaterdag, 31 maart 2018
De Paaswake is een prachtige liturgische viering die je helemaal meeneemt in de betekenis van het Paasfeest: dat de Heer verrezen is, dat Hij het licht is dat de duisternis verjaagt en dat heel het Oude testament naar Hem uitziet. In de kathedrale basiliek van sint Bavo heb ik de Paaswake gevierd, een drukbezochte en goedverzorgde viering.



nieuws - vrijdag, 16 maart 2018
Vrijdagmorgen 16 maart was ik in het seminarie in Heiloo voor de heilige Mis (en daarna colleges over het tweede Vaticaans concilie). In het evangelie hoorden we de Jeruzalemmers argumenteren, zij dachten Jezus te kennen, maar Jezus spreekt dan over een andere kennis.



Bijeenkomst in Weesp
artikel_overig - vrijdag, 9 maart 2018
Op donderdagavond 8 maart was ik in 't Lichthuis in Weesp voor een avond over de Encycliek Laudato Si’ van paus Franciscus, georganiseerd door de PKN gemeenten uit Muiden, Muiderberg en Weesp en de parochie van Levend Water (Weesp en Muiden). De focus lag deze avond op klimaatverandering.



Lezingen bij de toediening van het vormsel In een Eucharistieviering
info - donderdag, 18 mei 2017
In de Eucharistieviering vormen de lezingen van de H.Schrift een wezenlijk onderdeel. Door de Schriftlezingen klinkt voor ons het Woord van God. De eerste christenen kwamen van meet af aan samen om te luisteren naar het Woord van de Heer.



Ja, Hij is waarlijk verrezen!
overweging_preek - zaterdag, 15 april 2017
Allereerst wens ik iedereen van harte een zalig Paasfeest toe. “De Heer is verrezen, ja, Hij is waarlijk verrezen” : dat is de paasgroet waarmee vele christenen elkaar deze dagen groeten, in oost en west, want het Paasfeest valt dit jaar ook voor de oosterse christenen op dezelfde dag. Ook in Rusland, dus. Op de avond van 15 april was ik voor de Paaswake in de fraai versierde en goed bezochte St. Jozefkerk in Zaandam, waar een Russische dirigente het koor voortreffelijk leidt. Zij hielp mij tijdens de preek



Leden Legioen van Maria vernieuwden hun toewijding
overweging_preek - zondag, 26 maart 2017
Op zondag 26 maart - zondag ‘Laetare’, halfvasten - was ik bij de leden van het Legioen van Maria die in de O.L. Vrouwekerk in Amsterdam hun toewijding vernieuwden tijdens de jaarlijkse Acies-viering die altijd rond het Hoogfeest van Maria Boodschap wordt gehouden.



WJD gaat door...
overweging_preek - zondag, 22 januari 2017
Jong Katholiek organiseert als vervolg op de WereldJongerenDagen (WJD) drie vormingsweekenden waarvan het eerste plaatsvond van 20-22 januari in het Diocesaan vormingscentrum bij het heiligdom van Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo. Het weekend werd besloten met de viering van de Eucharistie.



Dagmis van Kerstmis
overweging_preek - zondag, 25 december 2016
De Dagmis van kerstmis heb ik in de kathedraal gevierd. Het was een feestelijke viering waarin de senioren van het kathedrale koor de Missa in honorem Sancti Nicolaii zongen van J. Haydn.



Waar gaan we naar toe en hoe gaan we daarmee om?
nieuws - woensdag, 7 december 2016
Op woensdag 7 december werd in Heiloo een studiemiddag gehouden waarop de nieuwe gespreksnotitie “Kerk in een verander(en)de samenleving” werd gepresenteerd. Met deze notitie wil het bisdom Haarlem-Amsterdam een handreiking bieden aan de parochies om zich voor te bereiden op een toekomst, die natuurlijk uiteindelijk in Gods hand is. Maar we moeten wel iets doen...



overweging_preek - zondag, 25 september 2016
Op zondag 25 september werd in de Mozes en Aäronkerk aan het Waterlooplein in Amsterdam de reünie gehouden van de Wereldjongerendagenreis van het bisdom Haarlem-Amsterdam. Het was leuk iedereen weer te zien en de ontmoeting is natuurlijk een belangrijk onderdeel van zo'n dag. Maar er was ook plaats voor bezinning en natuurlijk voor de heilige Mis.



21e zondag door het jaar C
overweging_preek - vrijdag, 19 augustus 2016
"Zijn het er weinig die gered worden?" De één zal antwoorden: "Welnee, natuurlijk worden we wel gered"; Een ander zal denken: "Ik hoop maar dat ik erbij ben". Wat antwoordt Jezus? We horen het in het evangelie van deze zondag.



Paaswake
overweging_preek - zaterdag, 26 maart 2016
Zalig Pasen aan U allen! Dit jaar vieren we Pasen aan het einde van een week van confrontatie met terrorisme (in Brussel) en met dood (van Johan Cruyff). Tegenover het mysterie van het kwaad staat een licht, dat o zo klein en kwetsbaar lijkt, zoals dat ene vlammetje van de paaskaars in een donkere kerk.



Over vergeving, verzoening met elkaar, met God, in het jaar van Barmhartigheid
overweging_bezinning - dinsdag, 5 januari 2016
In het kader van het heilig Jaar van de Barmhartigheid plaatsen we hier de tekst van Laat je verzoenen! met overwegingen over verzoening en vergeving. Het boek is te verkrijgen bij uitgeverij Colomba in Oegstgeest.



Openbaring van de Heer (Driekoningen)
overweging_preek - zaterdag, 2 januari 2016
Op het Hoogfeest van de Open­baring van de Heer (Epifanie), meestal Drie­koningen genoemd, staan we stil bij de wijzen uit het Oosten die op weg gingen om de pas­ge­boren Koning te zoeken. Caspar, Melchior en Balthasar, heten deze wijzen volgens de traditie en hun namen ver­wijzen tege­lijk naar de huis­zegen, die in veel kerken op deze zondag wordt gegeven (Christus Mansionem Benedicat, Christus zegene dit huis) en naar de drie mysteries die worden herdacht.



Onze Lieve Vrouw ter Nood, Heiloo
overweging_preek - vrijdag, 25 december 2015
Op eerste kerstdag heb ik de heilige Eucharistie gevierd in het heiligdom van Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo. Daar is onlangs ook een heilige deur geopend in het kader van het jaar van barmhartigheid en dagelijks is daar biechtgelegenheid.



overweging_preek - zaterdag, 4 april 2015
Bij zoveel dreiging van terreur, moeten wij spreken, mogen wij niet zwijgen. Tegen de duisternis in moeten we getuigen van het licht, juist nu! Fundamentalistische terreurgroepen verspreiden een beeld van christenen als ongelovigen, zonder waarden, zonder normen. Juist daarom moeten wij getuigen van wat werkelijk van waarde is, van het nieuwe leven en de verrezen Heer.



Gemeenschappelijke viering voor de parochies van “Het Klaverblad”
overweging_preek - zondag, 4 januari 2015
Op zondag 4 januari, Openbaring des Heren, vond de eerste gezamenlijke Eucharistieviering voor de parochies van het Klaverblad plaats: Parochianen uit de beide Heemsteedse parochies, uit Vogelenzang en Bennebroek kwamen samen in de Sint Jozefkerk in Bennebroek, die dan ook helemaal vol zat. Pastor Rob Verhaegh, kapelaan in de regio, vierde zijn 65e verjaardag. Hij was er gelukkig weer bij...



Dagmis van Kerstmis
overweging_preek - donderdag, 25 december 2014
De dagmis van Kerstmis mocht ik vieren in het heiligdom van Onze Lieve Vrouw ter Nood in Heiloo. Daar was een nieuwe ‘blauwe zuster’ net aangekomen: zuster Maria Fidei. Zij komt de zusters in Heiloo versterken. In de dagmis van Kerstmis wordt de proloog van het Johannes evangelie gelezen



overweging_preek - zondag, 4 mei 2014
Zuster André Lemmers van de Francis­canessen van Aerdenhout vierde op 4 mei in Haarlemmer­liede haar gouden klooster­feest. Ook is zij veertig jaar missio­naris en bestaat “Sinar Pelangi” vijfen­twintig jaar, het project dat zij in Jakarta heeft opgezet om gehan­dicapte kinderen op te vangen en aan hen een toekomst te geven. Bij gelegen­heid van haar feest heeft paus Franciscus haar de kerkelijke onder­scheiding “Pro Ecclesia et Pontifice” verleend, die ik haar aan het einde van de feeste­lijke Mis heb uitgereikt.



De Heer is verrezen! Pasen 2014
overweging_preek - zondag, 20 april 2014
Van harte wens ik ieder die dit leest een zalig en gezegend Paasfeest in de vreugde om de verrijzenis van de Heer die ons leven betekenis geeft en het heeft gemaakt tot een voorportaal van iets veel mooiers.



Zondag Laetare
overweging_preek - zondag, 30 maart 2014
Zaterdagavond bezocht ik de parochie in ’t Veld om de heilige Eucharistie te vieren en de parochianen te ontmoeten. Zondagochtend heb ik hetzelfde gedaan in de parochie van Nieuwe Niedorp (en ’s middags in het centrum La Vie).



overweging_preek - zondag, 26 januari 2014
Zaterdagavond was ik voor de heilige Mis in een van de kleinste parochies van het bisdom Haarlem-Amsterdam: de O.L. Vrouw geboorteparochie in Burgerbrug, die reeds vele jaren samenwerkt met Tuitjenhorn en Warmenhuizen (BTW-parochies), wat binnenkort zijn beslag zal krijgen in een personele unie.



Staffunctionaris huwelijk en gezin bisdom Haarlem-Amsterdam overleden
nieuws - zondag, 19 januari 2014
Na een moedig en gelovig doorstane lange periode van ziekte is zaterdagmiddag 18 januari Stefan van Aken overleden, nog net geen veertig jaar oud.



overweging_preek - donderdag, 26 december 2013
De dagmis van Kerstmis mocht ik vieren in de kerk van de H. Mariaparochie (vroeger O.L. Vrouw van Zeven smarten) in Haarlem Noord. In de sfeervolle kerk zong het dames- en herenkoor op uitstekende wijze een Missa Brevis (dat betekent “korte Mis”, maar die zijn juist meestal vrij uitgebreid) van W.A. Mozart. Ik heb hier de onderstaande homilie gehouden:



Feest van Christus Koning
overweging_preek - zondag, 24 november 2013
In Heiloo heb ik het feest van Christus Koning gevierd. De bedevaartplaats bereidt zich voor op het 300 jarig jubileum van het herstel van de bedevaartplaats en het zogenoemde 'Runxputwonder', waarbij de oude bron die onder het puin bedekt lag, weer begon te stromen en het centrum werd van de heroplevende devotie voor Onze Lieve Vrouw ter Nood. Hier volgt de homilie die ik bij deze gelegenheid heb gehouden.



in De Tiltenberg
nieuws - dinsdag, 7 mei 2013
Maandag 6 mei was de Willibrorddag op het seminarie. In de middag had ik een groepsgesprek met de jonge priesters om naar hun ervaringen te luisteren. De Willibrordlezing werd gehouden door pastoor drs. N. van der Peet die sprak over de (belangrijke) rol van mgr. dr. J.A.E. van Dodewaard, bisschop van Haarlem tijdens het tweede Vaticaans concilie.



...vrede....vreugde....moed....dankbaarheid...
overweging_preek - zondag, 5 mei 2013
De eerste zondag van de meimaand, bevrijdingsdag was ik in de Sint Christophorusparochie in Schagen waar ik met pastoor deken Eduard Moltzer de heilige Mis heb gevierd met de parochiegemeenschap van Schagen. De catechiste mw. Monica Wildeboer van Rossum assisteerde als lector, de diaken P. Steur moest het na een heup operatie nog wat rustig aandoen en zong mee met het herenkoor dat de Gregoriaanse zang zeer verzorgd uitvoerde.



Paaszondag
overweging_preek - zondag, 31 maart 2013
Op Paaszondag heb ik 's morgens de heilige Eucharistie gevierd in de mooie H. Engelmunduskerk in Driehuis, waar een dameskoor onder meer een mooie meerstemmige Mis ten gehore bracht. In de middag heb ik - traditiegetrouw - de zusters Missionarissen van de Naastenliefde (zusters van moeder Teresa) bezocht, waar ik de heilige Mis heb gevierd en daarna met alle bezoekers de paasmaaltijd heb gebruikt.



ter ere van de nieuwe heilige Pedro Calungsod
nieuws - zondag, 3 februari 2013
Op zondag 3 februari was ik in Nieuw Vennep voor een internationale heilige Mis ter ere van de nieuwe Filippijnse heilige Pedro Calungsod, patroon van de Filippijnse jeugd. De paus heeft hem in oktober jongst­leden heilig verklaard. De Filippijnse ambas­sadeur in Nederland en veel leden van de Filippijnse gemeen­schap waren gekomen om met de plaatse­lijke parochie­gemeen­schap en ook gelovigen uit andere landen, zoals Vietnam en India, een inter­nationale Mis te vieren uit dank­baar­heid voor de heiligverklaring.



Niet uit bloed, niet uit begeerte, niet uit macht...
overweging_preek - dinsdag, 25 december 2012
Op de eerste kerstdag in de fraaie St. Urbanuskerk in Nes aan de Amstel heb ik in de hoogmis met het gemengde koor, orgel en trompet (ja, Nes is een kleine gemeenschap, maar heel wat mans!) de volgende homilie gehouden bij het evangelie van de dagmis, de proloog van het Johannesevangelie.



homilie
overweging_preek - zondag, 8 april 2012
De Paaswake en de andere plechtigheden van de Goede Week mocht ik dit jaar in Duivendrecht vieren, waar op dit moment geen pastoor is. Binnenkort zullen er enkele priesters van het Gezelschap van het Goddelijk Woord (SVD) komen die de pastorale zorg op zich zullen nemen voor Duivendrecht en Amsterdam Zuid Oost. Voor de zomer worden de eerste paters daar verwacht.



Homilie vierde zondag van de veertigdagentijd jaar B
overweging_preek - zondag, 18 maart 2012
Als we de heilige communie ontvangen, komt de Heer zelf bij ons. Een betere gast kun je niet op bezoek krijgen! Er zijn wellicht momenten in Uw leven geweest dat U dat heel sterk ervaren hebt: Hij is nu bij mij.



Eerste Kerstdag, 25 december 2011
overweging_preek - maandag, 26 december 2011
Op de eerste kerstdag horen we niet meer van de herders en de wijzen, de engelen en de stal, maar het gaat over strijd tussen licht en duisternis, over de strijd die we allemaal moeten voeren. Misschien zult U denken: moet dat vandaag? Past dat wel bij het kerstfeest?



boek - woensdag, 30 november 2011
Voor allen die in het pastoraal werkzaam zijn en voor hen die met het kerkelijk huwelijksrecht te maken hebben of er in zijn geïnteresseerd.



overweging_preek - dinsdag, 29 november 2011
Natuurlijk zijn we allemaal heel vertrouwd met de betekenis van het woord talent: het is een gave, een kunde die je bezit, een charisma dat je hebt. Die betekenis van het woord ‘talent’ komt uit de parabel die we zojuist hebben gehoord.